Bloodbath - Grand Morbid Funeral | CD

Koos van Marle | 17 november 2014

Uw vaste recensent kneep zijn billetjes een beetje bij elkaar bij de release van de nieuwe plaat van Bloodbath. Waar de eerste 2 pareltjes waren, waarop de bloederige heren hun beloftes na kwamen om old school death metal te maken, was er op ‘The Fathomless Mastery’ ineens niets meer over van dit al. Wat was dat nu? Technische Death Metal? Geen polkas? Geen lol? Wat was er omhoog?

Tot op de dag van vandaag snap ik er nog steeds geen snars van. Hoeft ook niet. De billetjes gingen nog een keer bij elkaar, toen de nieuwe vocalist aangekondigd werd. Nick Holmes van Paradise Lost? Maar die doet toch alleen clean? En trage gothic meuk? Daar zit ik dus niet op te wachten.

Maar zoals het gaat, je moet soms je vooroordelen aan de kant schuiven. Iemand die op “Let the Stillborn Come To Me” zijn hoofd stil houdt, die houdt niet van Death Metal. De grunt (!) van Holmes is zeker aanwezig en past doordat het niet echt een putrochel is, maar wat verstaanbaarder, richting krijs eigenlijk prima in het plaatje. De toon die hij in zijn stem kan leggen is apart, moeilijk te beschrijven. Het klinkt allemaal lekker luguber en duister. Niks mis mee.

Ook het tempo zit er over het algemeen goed in. Voer voor de headbanger, lekkere polkas (Mental Abortion, Beyond Cremation), vette riffs (Church of Vastitas), en ook af en toe een meer midtempo nummer (Anne, His Infernal Necropsy). Her en der aangevuld met een smakelijke solo, die wel lekker richting Kerry “straaljager” King neigt. Kortom, alles wat een lekker degelijke plaat nodig heeft is aanwezig. In de juiste dosis, op de juiste momenten. Daar blijft het een all-star band voor.

Ongewoon om mee te eindigen, maar dit vat voor mij de plaat wel aardig samen. “Contemporary ”core” metal fans and purists of melodeath are not gonna enjoy this new album, that’s for sure, but maybe their dads will?” – Blakkheim (gitarist)

01. Let the Stillborn Come to Me
02. Total Death Exhumed
03. Anne