Blind Illusion – Wrath Of The Gods | CD

Erik van Dijk |28 augustus 2022

Zij met een respectabele leeftijd kennen Blind Illusion nog van de debuutplaat ‘The Sane Asylum’ uitgebracht in 1988. Hoewel we hier te maken hebben met een fijn debuut heeft het de band niet veel gebracht en werd in 1992 de stekker er uit getrokken. In 2009 was de band ineens weer daar en na tal van line up wisselingen brengt Blind Illusion op 7 oktober het derde album ‘Wrath Of The Gods’ uit.

Kijkend naar de lijst met muzikanten die ooit actief zijn geweest in Blind Illusion, dan kun je daar eenvoudig 5 á 6 respectabele bands uit samenstellen. De enige stabiele factor in de band is zanger / gitarist Mark Biedermann en verder is het een gaan en komen van muzikanten. Ten opzichte van het laatste album, ‘Demon Master’ uit 2010, is de line up wederom volledig gewijzigd zodat we nu sinds 2017 Tom Gears op bas, Doug Piercy (o.a. ex-Angel Witch, ex-Heathen) op gitaar en sinds 2020 Andy Galeon (o.a. ex-Death Angel) achter de drums aantreffen. Stabiliteit is naar mijn mening een factor bij presteren, toch ben ik benieuwd naar het nieuwe album.

De plaat telt zeven nummers en op de CD vinden we nog twee bonustracks. Er wordt flink uitgepakt, de LP verschijnt behalve op zwart vinyl nog op maar liefst vijf andere kleuren en wordt uitgebracht door Hammerheart Records met een wereldwijde distributie via Napalm Records. Opmerkelijk is dat in de aankondiging wordt geschreven: “Bay Area Thrash Metal-legende Blind Illusion keert na 34 jaar terug met een vervolg op ‘The Sane Asylum’.” Waarbij er voorbij gegaan wordt aan het album ‘Demon Hunter’.

Opener ‘Straight as the Crowbar Flies’ is in ieder geval een lekker klinkende mid tempo thrasher, met sterke breaks en dito gitaar -en solowerk. De vocalen van Biedermann zijn wat

rauw, maar passen goed in de song. ‘Slow Death’ opent een stuk sneller met een verzorgde gitaarsolo. Het vervolg is een fijn stuk beukende thrash metal, halverwege volgt een wending met een ander ritme en dit bevalt mij goed, de nummers zijn bijna allemaal boven de vijf minuten en wisselingen als deze zijn broodnodig om het interessant te houden, waarbij aangetekend dient te worden dat de overdosis aan solo’s in dit nummer wat veel is..

‘Protomolecule’ en ‘Spaced’ zijn twee technische thrashers zoals we dat kennen van Blind Illusion uit de jaren ’80. Heerlijk complex gitaarwerk, beukende drums en fijne basloopjes van Tom Gears. Met name in het eerste van de twee nummers lijken de vocalen wat onder te sneeuwen in het progressieve geweld, ‘Spaced’ is daarentegen beter in balans. Titelnummer ‘Wrath of the Gods’ is een lekkere trage kraker, ook hier weer vette basloopjes en Biedermann’s vocalen komen lekker door. Gitaar technisch is het hier zeer sterk, zoals eigenlijk op het gehele album het geval is, Doug Piercy en Mark Biedermann houden elkaar in balans.

Met ‘Behemoth’ en ‘Lucifer’s Awakening’ krijgen we de twee langste nummers op het album. Bij beide nummers krijgen we songs in het midden tempo boordevol technische hoogstandjes en sterke wendingen. Heavy thrashers met melodisch gitaarwerk en ook Biedermann’s vocalen liggen hier weer goed in de mix. Gitaarsolo’s te over, de heren Doug Piercy en Mark Biedermann gaan compleet los. Heerlijke afsluiters voor de LP. De CD versie krijgt nog twee bonustracks waarvan ‘Amazing Maniacal Monolith’ de eerste is. Dit nummer heeft iets minder kwaliteit maar sluit verder naadloos aan bij de laatste twee nummers en had niet misstaan op de plaat. ‘No Rest ‘Til Budapest’, het tweede bonus nummer, is een aardige rocksong maar bevalt mij beduidend minder.

Om eerlijk te zijn had ik vooraf niet verwacht dat dit album mij zou bevallen, het gros van de nummers zijn sterk en typeren Blind Illusion uit de eindjaren ’80. Het album groeit bij iedere luisterbeurt en je blijft ook steeds nieuwe ingrediënten ontdekken, en dat maakt ‘Wrath Of The Gods’ een aanrader voor de progressieve / technische thrash metal liefhebber.

01. Straight as the Crowbar Flies 05:31
02. Slow Death 05:57
03. Protomolecule 05:16