Blackevil - Forever Baptised in Eternal Fire | CD

Erik van Dijk | 25 september 2020

De Duitse black/thrash metal band Blackevil is ontstaan in 2013 en twee jaar later bracht de band de EP ‘Hail the Cult’. De zomer van 2017 kleurde donker met de release van het debuutalbum ‘The Ceremonial Fire’ en de opvolger, ‘Forever Baptised in Eternal Fire’, staat klaar voor deze zomer. Dying Victims Productions brengt op 25 september het nieuwe werk van Blackevil.

De band bestaat uit zanger / bassist Philipp “Abyss” Bogatu en gitarist Phil “Deathinfektor“ Rechtsteiner, de drummer van dit nieuwe werkje krijgt geen credits en de positie is vooralsnog vacant. Muzikaal haalt de band de inspiratie uit de Duitse thrash metal bands Sodom, Kreator, en Destruction, injecteert een dosis speed metal en gooit daar een heerlijk zwartgallig sausje over. Na het intro trapt Blackevil af met het nummer ‘Satan’s Crown’, een lekker snel nummer met uitstekende vocalen van Abyss, lekker rauw met incidentele high pitch uithalen. In het volgende nummer, ‘The Disciple’, is het Deathinfektor die opvalt met het solide gitaar -en solowerk, het nummer is een tandje minder snel en daardoor krijgt de gitarist de ruimte.

Blackevil brengt heerlijke beestachtige nummers, zwartgallig en smerig met voldoende aanknopingspunten om er meer van te maken. Waar het nummer ‘Black Fire Tornado’ echt ouderwets rammen is brengen nummers als ‘Forever Baptised in Eternal Flames’ en ‘Lucifer’s Supremacy’ de solide muzikaliteit beter aan het licht. Het tempo in deze nummers is een stuk lager en dat doet de composities eer aan, en dit zonder ook maar iets aan vuiligheid in te boeten. Met ‘Pestkarren’ gaat het gas er weer vol op, voordat afgesloten wordt met ’1943’. Het slot nummer begint langzaam en melodisch, langzaam aan wordt het tempo opgebouwd om toch weer tot een snel en aantrekkelijk nummer te komen.

Blackevil’s ‘Forever Baptised in Eternal Fire’ is een lekker zwartgallig album geworden. Liefhebbers van black thrash met speed metal invloeden doen er goed aan dit schijfje eens te gaan beluisteren.

01. Come Forth 00:58
02. Satan’s Crown 04:15