Black Paisley – Human Nature | CD

Manfred Werger | 14 november 2022

Huh? Een band genoemd naar de gitaar van Richie Sambora? In Metal Experience? Inderdaad, maar deze Black Paisley uit Stockholm is een serieuze knaller van een bandje. ‘Human Nature’ is hun vierde schijf en de band heeft de voorbereidingen hiervoor groots aangepakt. We gaan het beluisteren!

Black Paisley is ontstaan uit een succesvolle coverband Stephmetal en in 2014 mocht zanger Stefan Blomquist zijn songs in Sundvall opnemen met Johan Dereborn. Enkele bekende sessie spelers stonden hem bij, onder meer gitarst Ulf Hedin en drummer Mikael Kerslow. Later werden zij vaste bandleden. De band kwam later in contact met producer Mats Lindfors ( o.m. bekend van John Norum, Messhuggah en Talisman). Samen met Robban Wirensjö (keyboardspeler in de band) kreeg Black Paisley de kans om zaken vast te leggen in een grote studio (Sound Trade in Solna). Het debuut (Late Boomer) sloeg aan, de classic rock van de band was vermengd met heavy country en AOR, vrij origineel.

Een tweede plaat (Perennials) kwam in diverse studio’s tot stand met de hulp van een aantal bekende songsmeden, maar de impact was er niet minder om. In 2020 wisselde de band van samenstelling en in de studio van Martin Karlegard werkt er gewerkt aan wederom een sterke plaat, ‘Rambler’.

Inmiddels was de naam van de band wel gevestigd. De band is één van de vaandeldragers van de New Wave Of Classic Rock. Voor de vierde schijf, ‘Human Nature’, heeft Black Paisley goed uitgepakt. Het artwork (voortbordurend op de hoes van de allereerste schijf) is van de Franse beeldhouwer Emeric Chantier.

Voor de mix week de band uit naar de befaamde (o.m. AC/DC) mixer Mike Fraser in Vancouver en de mastering werd door Ryan Smith gedaan in de Sterling Sound Studio in Nashville. Het mocht wat kosten zo’n plaatje.

‘Set Me On Fire’ opent lekker vlot, een beetje in de stijl van Fans Of The Dark. Opvolgers ‘In The Night’ en ‘Not Alone’ happen heerlijk weg in de stijl van de oude Y & T, Thunder en de jaren’80 Scorpions. ‘Promises’ kent het zware riffwerk van ‘Sonic Boom’ van The Cult. ’Silent Asylum’ koppelt Kiss aan Van Zant en er wordt plaatsgemaakt voor ‘Mojo’, een lekkere midpaced laid back song met invloeden van Thin Lizzy. ‘Human Nature’ kent een pakkend bas – en gitaarintro en doet denken aan Jagged Edge.

Bij de opvolger ‘Don’t Call Me A Liar’ komen het prille Gun en Volbeat in beeld, terwijl ‘Hard Times’ met lichte keyboards doet denken aan Mike Tramp. Er wordt plaats gemaakt voor een sleazy shuffle met invloeden van de razende Denen van Electric Guitars, een geweldig nummer. ‘Crazy’ is wat poppy in de stijl van Little Angels en de plaat sluit af met ‘Set Me Free’ , met een Golden Earring (jawel) sausje in een lekker tempo!

Wat een gave plaat is dit! De schijf heeft al vele toeren gemaakt in de speler en nog ontdek je kleine details. De productie is ook open, zeer transparant en lekker vet. Op 25 november lanceert Black Paisley zijn vierde plaat in het Södra theater in Stockholm. Hopelijk komt de band dan snel naar het Europese vasteland. Ik ga zeker kijken en luisteren.

01 Set Me on Fire
02 In the Night
03 Not Alone