Black Mass - Feast at the Forbidden Tree | CD

Erik van Dijk | 5 september 2021

Black Mass is een verdomd populaire naam in het black / death / thrash metal genre, getuige de tien geregistreerde bands met in ieder geval één release achter de naam. Deze recensie behandelt het derde album van de band afkomstig uit Boston, Massachusetts. Black Mass is speed / thrash metal band ontstaan in 2012 en het derde volledige album van de band, ‘Feast at the Forbidden Tree’, verschijnt op 10 september via Redefining Darkness Records.

Het promo verhaaltje van het label liegt er niet om, Black Mass is 100% authentiek en zij zijn klaar voor wereldheerschappij met dit nieuwe album. Wanneer we luisteren naar de eerste twee albums, ‘Ancient Scriptures’ (2015) en ‘Warlust’, die verschenen via een klein Duits label horen we rauwe thrash metal, uitgevoerd op een hoge snelheid. Wat onmiddellijk opvalt wanneer we luisteren naar de derde telg van Black Mass is dat de productie van het album beter en schoner is, zonder dat dit ten koste gaat van het eindproduct.

Na het intro, waarin de spanning langzaam wordt opgebouwd en waarbij het halverwege al los gaat, krijgen we te maken met het nummer ‘Unholy Libations’. Het nummer start weer met een intro maar na zo’n 30 seconden zijn we dan echt onderweg. Snelle thrash riff, rauwe vocalen een snelle solo en rammen maar. Een heerlijk nummer met een wat onorthodoxe songstructuur en dit houdt het spannend. ‘Dead to the World’ tapt uit hetzelfde vaatje, snelle korte riffs en beukende drums, het stilzitten op een stoel is voorbij. Black Mass brengt je terug naar de jaren 80 met uitnodigende speed / thrash metal met soms lekkere punk invloeden en probeer dan jouw hoofd maar eens stil te houden. Met ‘A.S.H.E.S.’ kunnen we even op adem komen, het tempo zakt flink en wat opvalt in dit nummer is het vette bas werk van Cristiano Azevedo.

‘A Path Beyond’ opent met een punk riff en dan weet je eigenlijk al wat er komen gaat. Tempo omhoog met een lekker ritme en sterke vocalen van zanger / gitarist Brendan O’Hare die in dit nummer goed varieert met hoge uithalen naast de rauwe vocalen. ‘Nothing Is Sacred’ is een nummer waar drummer Alex Fewell accelereert, wat een snelheid haalt deze man in de snellere stukken van een song met nauwelijks vocalen. ‘They Speak in Tongues’ opent instrumentaal, wanneer de vocalen daar zijn denk ik qua riff even aan Mercyful Fate en ook dit is weer zo’n nummer dat vol zit met verrassingen en onverwachte wendingen. ‘Betrayal’ is weer lekkere snelle thrash song waarbij het gitaar gepriegel aan het einde volstrekt overbodig is. Het afsluitende ‘Blood Ritual’ is met zes minuten de langste song en ook dit nummer blijft spannend en vliegt nergens uit de bocht.

De speed / thrash metal van Black Mass is alles behalve origineel, maar wanneer het goed uitgevoerd wordt dan is dat ook helemaal geen probleem. De drie heren zijn sterke muzikanten en met ‘Feast at the Forbidden Tree’ leggen zij de lat hoog. Black Mass steekt met kop en schouders boven de genre genoten uit en de nieuwe plaat is dan ook een aanrader.

01. Intro 02:58
02. Unholy Libations 04:35
03. Dead to the World 03:40