Black Crown Initiate - Violent Portraits of Doomed Escape | CD

Erik van Dijk | 7 augustus 2020

Black Crown Initiate is een progressieve death metal band uit Reading, Pennsylvania ontstaan in 2013. Na een EP in 2013 verscheen een jaar later de debuutplaat ‘The Wreckage of Stars’ via eOne en ook het vervolg, ‘Selves We Cannot Forgive’ uit 2016, verscheen via datzelfde label. Vorig jaar werd er bij een nieuw label getekend en op 7 augustus verschijnt het derde album ‘Violent Portraits of Doomed Escape’ via Century Media Records.

De line-up van Black Crown Initiate is nagenoeg in takt gebleven sinds het vorige album, behalve de positie van drummer is vacant en er is dan ook niemand die credits krijgt voor het drumwerk op deze plaat. Muzikaal klinkt het album goed verzorgd en vocaal is er volop variatie met de clean vocals van gitarist Andy Thomas en de brute vocalen van James Dorton. Boeiende composities met veelal een goede opbouw, soms zijn de overgangen net wat te abrupt. Zoals bijvoorbeeld in het openingsnummer ‘Invitation’ dat rustig akoestisch opent met clean vocals en je opschrikt van het brute geweld van James Dorton. Het vervolg van het nummer is sterk, de wendingen die volgen zijn minder plots, waar in het nummer wel meer ruimte is voor de brute vocalen.

Het album kent een aantal geweldige songs en ‘Years in Frigid Light’ is een van de favorieten. Een nummer met veel wendingen, clean en harsh vocals die in balans zijn en een geweldige muzikaliteit laat horen. Andere sterke nummers die voorbij komen zijn ‘Sun of War’ en ‘Holy Silence’, heerlijk progressieve nummers met sterke vocalen, brute passages en subtiele tussenstukken. Black Crown Initiate heeft met ‘Violent Portraits of Doomed Escape’ een sterk album gebracht en is zeker een aanrader voor liefhebbers van het progressieve death metal genre.

01. Invitation 07:55
02. Son of War 04:03
03. Trauma Bonds 06:03