Big Big Train – The Likes Of Us | CD

Manfred Werger | 26 februari 2024

Iedereen dacht dat deze trein zou stoppen op 20 november 2021. Welke trein? Big Big Train, natuurlijk. Zanger en multi-instrumentalist David Longdon kwam op de bovengenoemde dag om het leven door een ongelukkige val in zijn huis. David, ooit kandidaat voor de opvolging van Phil Collins bij Genesis in 1997 (Ray Wilson got the job), was geen onbekende in het genre. Big Big Train stond al een tijdje op de rails, was actief sinds de jaren ’80 en vanaf 1993 werd er ook plaatwerk uitgebracht.

Met het aantrekken van David Longdon in 2010 kreeg de progrock een enorme boost: meer dynamiek, ijzersterk spel en de epische liedjes. Big Big Train werd echt “BIG” toen de albums in 2019 en 2021 (Ground Tour en Common Ground) de top 40 haalden en de hoogste positie in de UK Rock Charts lang vasthielden. Het harde werken werd beloond, er kwam geld binnen en er werd stevig getoerd. Na de dood van David bleef het stil tot eind april 2022. Toen werd aangekondigd dat PFM-zanger Alberto Bravin de nieuwe frontman en multi-instrumentalist werd. Ook Oskar Holldorf van het Noorse Dim Gray kwam bij de band, hij verving Carly Bryant.

‘The Likes Of Us’ is de nieuwe plaat in de vernieuwde samenstelling. Voor symphorockers val ik met de deur in huis. De schijf klinkt fantastisch met een enorme dynamiek, mede dankzij engineer Rob Aubrey. De muziek lijkt wat directer, rauwer en steviger, de muzikanten hebben de nummers ook gezamenlijk opgenomen. Ik vind de zang ook erg sterk, veel nadruk is gelegd op samenzang en diepte.

En de muziek? Alle facetten van de symfonische rock komen aan bod, van virtuoze passages op snaarinstrumenten, de imposante brass-sectie, geleid door Dave Desmond, technische heavy passages in de stijl van classic Genesis, King Crimson en ELP, prachtig progwerk in de stijl van Neal Morse, het kan niet op.

Tekstueel is Big Big Train ook op topniveau met veel thema’s over stabiliteit in vergankelijkheid, familie en vriendschap in locaties en situaties. ‘Beneath The Masts’ is zo’n prijsnummer waarin het bovengenoemde in volle glorie te horen is. ‘Skates On’ is nostalgische prog en het fraaie ‘Miramere‘ is mysterieus en verrassend met mellotron, gitaarthema’s en strijkinstrumenten. ‘Last Eleven’ is gevoelig, ‘Bookmarks’ is een symfonische ode aan vriendschap en samenzijn en de twee openingsnummers zijn pakkend en ijzersterk, echte concert-plakkers!

Big Big Train gaat toeren in de VS en in de herfst wordt het vasteland van Europa aangedaan. Op 28 en 29 september is de band te zien in De Boerderij in Zoetermeer! Voor de symfonisten en progrockers beslist een kijkje waard!

01. Light Left In The Day 06:10
02. Oblivion 05:27
03. Beneath The Masts 17:26