Benediction - Scriptures | CD

Erik van Dijk | 16 oktober 2020

De Engelse death metal band Benediction is terug, na een afwezigheid van maar liefst 12 jaar, met een nieuw album. De band uit Birmingham, ontstaan in 1989, was met name vanaf 1990 tot 2001 productief met zes albums en daarna kwam de klad er enigszins in. In 2008 verscheen ‘Killing Music’, en nu 12 jaar later brengt de band op 16 oktober het album ‘Scriptures’ via Nuclear Blast Records.

Qua line-up is er wel weer het een en ander gewijzigd, natuurlijk zijn de gitaristen van het eerste uur, Darren Brookes en Peter Raw nog steeds van de partij maar bassist Dan Bate (2018) en drummer Giovanni Durst, die elkaar kennen van de band Monument, zijn de nieuwe gezichten op deze release. Terug van weggeweest is zanger Dave Ingram, die de twee voorgaande albums verstek had laten gaan en dat is voor ondergetekende een mooi aanknopingspunt. Bij het recenseren van deze plaat beperk ik me tot dit album en trek ik geen vergelijkingen met eerdere releases.

Wat we hier aan smaakpallet te verhapstukken krijgen is in de hoofdlijnen old school death metal. Een lekker up-tempo nummer ’Iterations Of I’ opent het album en wekt de interesse naar meer meteen op. De verrassende opvolger ‘Scriptures In Scarlet’ heeft een heerlijke death ’n roll vibe en het is hier drummer Giovanni Durst die met weergaloos drumwerk een grote bijdrage heeft aan het nummer.

Vanaf ‘The Crooked Man’ gaat het tempo wat omlaag en krijgen we een aantal nummers met sterke riffs en groovende death metal voorgeschoteld. Opvallende nummers zijn ‘Stormcrow’, met wederom een lekker rollende riff, het lekker snelle en agressieve ‘Rabid Carnality’ en het afsluitende ‘We Are Legion’, dat welliswaar laat op gang komt, maar lekker wisselt met tempo’s

en daarmee een waardige afsluiter is. Persoonlijke favoriet is ’In Our Hands, The Scars’, lekkere death ’n roll met een hoofdrol voor bassist Dan Bate en drummer Durst. (Erik van Dijk)

01. Iterations Of I 4:15
02. Scriptures In Scarlet 03:26