Belphegor - The Devils | CD

Erik van Dijk |  13 juli 2022

De Oostenrijkse blackened death metal band Belphegor brengt met ‘The Devils’ het inmiddels twaalfde studio album uit. De band rond frontman Helmuth viert dit jaar het dertig jarig bestaan en brengt met dit album naar verluidt één van de sterkste en meest gevarieerde platen in de carrière van de band. Goed dus voor een luisterbeurt.

Belphegor is ontstaan in 1992 nadat gitarist / vocalist Helmuth Lehner de bandnaam wijzigde van Betrayer naar de huidige. De band kent door de drie decennia heen tal van line up wisselingen en alleen Vojtěch R., die bij de band sinds 2006 als Serpenth door het leven gaat, is een vaste waarde te noemen. De positie van drummer is altijd omstreden geweest, getuige de 17 drummers die studio dan wel live aan de band verbonden zijn geweest. Op ‘The Devils’ krijgen we te maken met de Oostenrijker David Diepold die nog niet eerder bij Belphegor op het krukje plaats nam en daarmee drummer 18 is.

Op het nieuwe album tellen we acht nieuwe nummers en een opnieuw opgenomen medley van de nummers ‘Blackest Ecstasy’ en ‘Blutsabbath’ van het album ‘Blutsabbath’ uit 1997. Het album opent met het titelnummer ‘The Devils’ en laat geen twijfel. Het nummer klinkt herkenbaar met een beukend ritme, de tempoversnellingen zijn broodnodig voor de variatie waar het nummer verder traag voortkabbelt. ‘Totentanz – Dance Macabre’ is andere koek en knalt uit de startblokken. Een typerend snel black metal nummer met smerige vocalen dat niet vertraagd en doordendert. De overgang naar ‘Glorifizierung des Teufels’ is. Het tempo is er volledig uit en het nummer doet wat theatraal aan. Behoudens de spaarzame tempoversnellingen krijgen we iets dat weg heeft van een black metal ballad.

‘Damnation – Höllensturz’ en ‘Virtus Asinaria – Prayer’ zijn nummers in het midden tempo. De nummers hebben meer melodie maar missen de rauwe agressie waar Belphegor om bekend staat. ‘Kingdom of Cold Flesh’ spreekt daarentegen meer tot de verbeelding, het tempo gaat weer omhoog en er ontstaat een sterk zwartgallig nummer. Variatie op deze plaat is er genoeg, daarover is geen woord gelogen, ‘Ritus Incendium Diabolus’ is meer een death metal nummer met brute vocalen en beukende tussenstukken. ‘Creature of Fire’ is een niemendalletje dat we snel vergeten, zeker wanneer we luisteren naar de medley ‘Blackest Sabbath’, een heerlijke vette afsluiter.

‘The Devils’ is met recht één van de meest gevarieerde platen in de carrière van de Belphegor en daar schuilt dan ook meteen het gevaar. De stijl van de nummers liggen ver uit elkaar en het ontbreekt aan samenhang. Live zal één en ander wel goed uit de bus komen, frontman Helmuth schuwt geen theater en met deze plaat vindt je genoeg aanknopingspunten.

01. The Devils 05:29
02. Totentanz – Dance Macabre 03:40
03. Glorifizierung des Teufels 04:58