Batushka - Раскол / Raskol | EP

Erik van Dijk | 7 augustus 2020

Het Poolse Batushka verraste met het debuut album ‘Litourgiya’ dat een ware hype werd in de de black metal wereld. Het succes was niet te dragen en zowel Krzysztof Drabikowski als Bartłomiej Krysiuk claimde dat hij de ander uit de band gezet had, iets dat resulteerde in twee bands met dezelfde naam. Bartłomiej Krysiuk a.k.a. Bart tekende bij Metal Blade Records en bracht het zeer matige album ‘Hospodi’, Krzysztof Drabikowski a.k.a. Derph deed het met het album ’Panikhída’ beter, maar ook dit album kan niet tippen aan het debuut. Inmiddels is Krzysztof Drabikowski met zijn Batushka weer terug op het oude nest Witching Hour Productions en onlangs verscheen de EP ‘Раскол / Raskol’.

De EP kent een vijftal nummers en heeft een totale speeltijd van ruim 30 minuten. De titel ‘Raskol’ betekend “afscheiding” en verwijst naar de breuk tussen Bart en Derph. De nummers (Irmos It/m Irmos V) kunnen we vertalen naar “Broeder” 1 t/m 5 en de context van dit schijfje is duidelijk. Uiteindelijk draait het om de muziek, en eerlijkheid gebied te zeggen dat deze EP veel meer te bieden heeft dan het album ‘Hospodi’. Er wordt weer goed gevarieerd met tempo’s en de nummers in zijn geheel klinken agressiever en smeriger, zoals het hoort en zoals we gewend zijn van Batushka.

De koorzang en combinatie met de loodzware riffs in bijvoorbeeld ‘Irmos II’ zijn geslaagd, de up-tempo stukken met de blasts maken het verhaal compleet. Een van de meest complete songs is ‘Irmos IV’, De gregoriaanse zang, de tempoversnelling met de smerige vocalen van Bart en de heerlijk zware doomstukken in de langzamere passages zijn simpelweg geweldig. De balans tussen het up-tempo werk en de dreigende doom passages zijn in evenwicht. Bart heeft zich met ‘Raskol’ duidelijk verbetert en de nieuwe EP neigt naar ‘Litourgiya’, maar kent voldoende nieuwe ingrediënten om fris en uitnodigend te klinken.

Wat je van de “afscheiding” vindt is verder aan jouw, feit blijft dat ‘Raskol’ een heerlijk werkje is waar Bart en zijn kompanen mee verder kunnen.

01. ирмос I / Irmos I 04:49
02. ирмос II / Irmos II 05:54