Battleaxe - Heavy Metal Sanctuary | CD

Redactie | 21 februari 2014

De NWOBHM band Battleaxe is bestaat al sinds begin jaren zeventig, waarbij de band de eerste jaren van hun bestaan door het leven gingen als Warrior. Begin jaren tachtig werd de bandnaam omgedoopt tot Battleaxe. Het debuut, getiteld ‘Burn This Town’ verscheen in 1983 gevolgd door ‘Power From The Universe’ in 1984. Vervolgens viel de band eind jaren tachtig uit elkaar. Voor enkele shows in 2010 kwam de formatie echter opnieuw bij elkaar, waarbij zanger Dave King hetenige originele overgebleven lid is. Inmiddels heeft de vernieuwde line-up ook een nieuw album afgeleverd, dat de titel ‘Heavy Metal Sanctuary’ heeft meegekregen.

Het album gaat geheel in de traditionele heavy metal stijl van start met het titelnummer, waarbij de invloeden van het oudere werk van bands als Iron Maiden, Judas Priest en Accept er dik bovenop liggen. Ook het volgende “Shock And Awe” is voorzien van uptempo riffs, melodieus gitaarwerk en snerpende zangpartijen van Dave King waarbij ik qua stemgeluid vooral aan Udo Dirkschneider moet denken. De riffs, melodie en zanglijnen van “Hail To The King” zijn vervolgens klakkeloos gekopieerd van Saxon “Power and the Glory”. Dat neemt echter niet weg dat de song een prachtige gitaarsolo bevat. “Give It More” gaat rustig van start, waarbij de invloeden van een band als AC/DC overvloedig aanwezig zijn. Ook de resterende songs op het album zijn niet geheel origineel, waarbij nummers als het uptempo “Too Hot For Hell” en het slepende “A Prelude To Battle / The Legions Unite” me nog het meest bevallen.

Al met al heeft Battleaxe een degelijk heavy metal album afgeleverd waarbij de kwaliteit van de muzikanten buiten kijf staat. Het zijn echter de songs die niet echt origineel klinken. Dat neemt niet weg dat ‘Heavy Metal Sanctuary’ heerlijk weg luistert en fans van old school heavy metal prima aan hun trekken komen met deze release.

01. Heavy Metal Sanctuary
02. Shock And Awe
03. Hail To The King