Bark - Written In Stone | CD

Erik van Dijk | 2 december 2020

Het Belgische Bark is terug met de derde langspeler. De band, ontstaan in 2014, had een vliegende start met de albums ‘Voice of Dog’ en ‘Like Humans Do’, welke respectievelijk in 2016 en 2017 bij mij op de deurmat plofte. De groovende metal van de Antwerpse band deed mij verrassen en het is dan ook dat ik met belangstelling uitkeek naar de release van dit derde album. ‘Written In Stone’, zoals dit nieuwe album heet, verschijnt op 10 december in eigen beheer.

Ten opzichte van het vorige album ‘Like Humans Do’ heeft er één wijziging plaatsgevonden in de line up, gitarist Rui de Selva is vervangen voor Toon Huet die we nog kennen van de Belgische thrash metal band Bliksem. Muzikaal krijgen we nog steeds de lompe, groovende “In Your Face” metal waar we Bark van kennen en dat we waarderen. Wat wel opvalt, is dat er meer ruimte is voor melodie en gitaarsolo’s en met oog op de wisseling is het, naar waarschijnlijkheid, nieuwkomer Toon die hier de toon zet. Het album telt 13 nummers en heeft een totale speelduur van 43 minuten.

Openingstrack ‘I’m a Wreck’ is al te beluisteren op bandcamp pagina van het Antwerpse gezelschap en geeft perfect weer wat we van Bark kunnen verwachten. Een lekker beukend nummer met de geweldige en zo herkenbare vocalen van Ron Bruynseels. De solo die opgenomen is in het nummer maakt het nummer compleet en dat geldt tevens voor Bark als geheel. Met nummers als ‘Hitman’ en ‘They Are All Dead’ zakt het tempo en komt het death ‘n’roll aspect weer om de hoek kijken. Lekkere nummers, met een volwassen geluid.

Waar je op de vorige Bark albums nog wel eens had van; he waar heb ik dit eerder gehoord? Is daar op dit album geen sprake van. We kunnen dan spreken van een origineel Bark geluid en dit niet in de laatste plaats door zanger Ron Bruynseels, wat een geweldige brulboei is dat!

Hoewel Bark bij geen enkele track door het ijs zakt heb ik wel duidelijk mijn favorieten. De eerste single ‘I’m a Wreck’ is er daar één van maar ook nummers als ‘Devil Inside’ en ‘Last Breath’ stijgen iets boven de overige uit. Bark’s derde album ‘Written In Stone’ is een meer gebalanceerd en volwassen album. Persoonlijk zal ik Rui de Selva missen, maar hoor daarentegen waardeer ik de inbreng van Toon Huet. Bark zal met dit album de jaarlijstjes voor 2020 doen veranderen, voor mij is het in ieder geval één van de favorieten.

Ps. Op de bandcamp pagina van Bark vind je overigens mooie deals met vinyl, CD inclusief T-shirt.

01. I’m a Wreck
02. Hitman