Band Of Spice - By The Corner Of Tomorrow | CD

Erik van Dijk | 25 mei 2021

De Zweedse hard rock / metal band Band Of Spice bestaat sinds 2010 en bracht met enige regelmaat kwalitatief sterke albums uit. Recentelijk kwam de band met het het vierde album ‘By The Corner Of Tomorrow’, Het derde album van de band dat verscheen via Scarlet Records.

Band Of Spice is zoals de naam doet vermoeden de band van Spice. Spice, Christian Sjöstrand, is de stem achter bands als o.a. Spiritual Beggars, The Mushroom River Band, Kayser en My Regime, waarbij het opvallend is dat drummer Bob Ruben ook steeds actief is in de projecten van Spice. Bassist Alexander “Saso” Sekulovski was ook al te horen op voorganger ‘Shadows Remain’ uit 2017 en maakt het trio compleet.

Band Of Spice brengt een portie stoner / hard rock met een knipoog naar de klassieke periode in de jaren 70 / 80. De nieuwe plaat, ‘By The Corner Of Tomorrow’, telt 9 nummers en borduurt voort op dat wat Spice en zijn kameraden in het verleden hebben gedaan. Het album opent met het nummer ‘The Fading Spot’, een nummer dat in aanloop naar de release als tekst video verscheen via het YouTube kanaal. Het nummer is lekker up-tempo en wanneer Spice zijn strot open trekt weet je direct met wie je hier te maken hebt. Halverwege zakt het tempo en is het diepe treurnis als gevoel dat bovenkomt, de spetterende solo brengt weer leven in de brouwerij.

‘Call Out Your Name’ opent met typische hardrock riff die bij een band als Ozzy Osbourne niet zou misstaan. Een lekker en vooral heavy nummer, en een echte headbanger. De wending naar een wat trager stuk, dat misschien net iets te lang duurt, wordt beëindigt met een solo en de openingsriff. Na het wat overbodige instrumentale intermezzo ‘Tehom’ gaat Band Of Spice met

‘The Sharp Edge’ fijn door op de ingeslagen weg. Het is titelnummer ‘By the Corner of Tomorrow’ die voor het eerst de motor doet stropen. Het traditionele rustpuntje op een album dat op zich fijn klinkt, echter wordt het goede gevoel van de eerste songs doorbroken.

Met nummers als ‘Midnight Blood’, een typische stoner kraker, en het lekkere heavy ‘Cold Flames’ worden we weer enigszins verwend, daar waar een nummer als ‘Reglutina’ het voor mij absoluut niet heeft. Band Of Spice sluit af met de ballad ‘Rewind the Wind’, met wat bluesachtig gitaar gepingel en de neerslachtige vocalen van Spice wordt hier weer een sfeer neergezet die je bijkans een depressie in duwt. Band Of Spice brengt met de vierde plaat ‘By The Corner Of Tomorrow’ eigenlijk exact dat wat je van de band mag verwachten. Lekker rockende nummers worden afgewisseld met doomachtige songs die het gevoel van treurnis weten op te wekken.

01. The Fading Spot 05:46
02. Call Out Your Name 05:48
03. Tehom 01:24