Axel Rudi Pell – Risen Symbol | CD

Manfred Werger | 11 juni 2024

Axel Rudi Pell is toe aan plaat nummer 22. 22? Jazeker, De Bochummer rust niet op zijn lauweren en gezien het commerciële succes van zijn platen vanaf het nieuwe millennium, kan deze gitarist nog wel even door. We checken die status en de nieuwe muzikale input nog even bij het meermaals beluisteren van deze nieuweling.

Axel Rudi Pell draait inderdaad al een tijdje mee. Als gitarist van het Duitse Steeler in de jaren ’80  genoot hij de nodige faam. Hij stopte met deze band in 1988 en ging als solo artiest verder. Het nodige albumwerk van deze kerel brengt behoorlijk wat centjes binnen, met name zijn ‘The Ballads’ serie, waarvan er een stuk op zes verschenen zijn, doet het erg goed. Axel Rudi kan uitrusten van zijn harde werk, genietend van zijn hobby’s: racen, het ontwerpen van een parfumlijn voor vrouwen en mannen (in navolging van Black Sabbath’s Tommy Iommi) en wedstrijdjes volgen van ‘Die Unabsteigbaren‘ van VFL Bochum, die gelukkig in de Bundesliga mogen blijven spelen.

Axel blijft gelukkig doorgaan en hij heeft sinds 1998 een vast, ijzersterk, muzikaal en productioneel begeleidingsteam, waarbij alleen ex-Rainbow drummer Bobby Rondinelli pas tien jaar meedraait. Uithangbord van dit team is sterzanger Johnny Gioeli, ook zanger van Hardline en Crush 40.

Met het intro van ‘Resurrection’ wordt de plaat opgestart. De overgang naar ‘Forever Yours‘ is een vertrouwde, Axel Rudi Pell en zijn band gaan los op deze beuker in de stijl van Fifth Angel en Halford. Het nummer doet wat denken aan zijn ‘Circle Of The Oath’ (2012) periode . ‘Guardian Angel‘ volgt met een commerciële riff en lekkere, vette patronen.

Hierna vergrijpt de band zich een beetje aan een Led Zeppelin cover. ‘Immigrant Song‘ is een fijne classic, maar bands als Gotthard maakten hiervan een veel gavere versie. ‘Darkest Hour‘ is classic Axel Rudi Pell, een mid-tempo kraker met herkenbare en pakkende thema’s! ‘Ankhaia’ is het epische monster van dit album. Met hints van ‘Kashmir’, één van die ultieme Led Zeppelin-krakers, maar ook van de ballads van zijn ‘Magic’ plaat (met Jeff Scott Soto op zang) of ‘The Masquerade Ball’ (uit april 2000 met Johnny Gioeli als zanger). ‘Hell’s On Fire’ en het met lome blues riffs doorspekte ‘Crying In Pain’  hebben veel hints van het klassieke Pell-werk van zijn platen met Charlie Huhn en Rob Rock. ‘Right On Track‘ hakt er weer snel in en met de vibes van Rainbow in het mooie ‘Taken By Storm’ wordt deze plaat afgesloten.

En? Nummer 22 is weer een lekkere plaat, hoor. Wel biedt de schijf veel van het bekende. Als je daarvan de openingsmelodie en de coversong wegstreept, dan schiet er wat minder aan kwaliteit over. Toch staan de rocker en zijn puike band als een huis, zoveel is zeker. Samen met de Zwitsers van Fighter V wordt een extensieve tour gestart, voornamelijk in de landen van Oost-Europa.

01. The Resurrection (Intro)
02. Forever Strong 04:43
03. Guardian Angel 05:27