Axel Rudi Pell – Lost XXIII | CD

Manfred Werger | 3 mei 2022

Deze gitarist uit Bochum blijft maar doorgaan! En hij doet dat al meer dan 30 jaar en 21 platen lang! Voor de fans, maar ook voor de liefhebbers van harde rock in de stijl van de oude Rainbow, Black Sabbath en Deep Purple, met veel ruimte voor gitaarsolo’s, is de nieuwe Axel Rudi Pell, getiteld ‘Lost XXIII’, een welkome gast. Steamhammer/SPV brengt deze plaat uit in een aantal formats.

Axel Rudi startte zijn muzikale loopbaan bij de plaatsgenoten van Steeler en stapte op voor het begin van een solocarrière in 1988. Op zijn eerste platen kon hij rekenen op een aantal toffe zangers: Jeff Scott Soto, Charlie Huhn en Rob Rock. Zijn eerste schijven werden ook goed ontvangen én aardig verkocht. Sinds 1998 heeft Pell een hechte band, een vast team: Johnny Gioeli (ook bij Hardline) op zang, Volker Krawczak op bas, Ferdy Doernberg op toetsen en voormalig Rainbow-drummer Bobby Rondinelli (sinds 2013, hij verving Mike Terrana).

Het team zet muziek in een vast format weg: Strakke structuur, ruimte voor solistisch geweld van Axel Rudi Pell en toetsenist Doernberg en harde, ruime zanglijnen. Vernieuwend? Nee, dat niet echt. Succesvol? Jazeker, de band scoort sinds het nieuwe millennium met hit noteringen in de nationale Lp-lijsten, volgeboekte tours en fijne verkoopcijfers. Redenen genoeg om niet van het muzikale pad af te wijken.

Op ‘Lost XXIII’ doet de band dat ook niet. De plaat kent een strakke, stuwende productie van Pell zelf, de mix van Tommy Geiger is helder en knallend en Ulf Horbelt zorgde wederom voor een prachtig eindproduct in de engineering- en mastering-control room. Ook hij is al 30 jaar aan deze band verbonden. De mooie hoes is een ontwerp van Thomas Ewerhard, hij ontwierp ook het artwork van enkele Edguy-hoezen en de hoezen van Sons of Apollo. De titel refereert

naar de wereld waar het behoorlijk rommelt: de Romeinse cijfers vormen de 23ste letter van het alfabet: De “W” van “wereld”. In de titelsong, maar ook in ’Down on the Streets‘ (met zanglijnen en teksten, die zo van Philip Lynott hadden kunnen komen) en ‘Freight Train‘ hebben wantoestanden in de wereld de tekstuele hoofdmoot.

Ondanks het feit dat het muzikale concept al jaren hetzelfde is, blijft het wel genieten met deze Axel Rudi Pell. In de tien nummers knalt de band hard en lekker weg. ‘Survive’ (met een referentie naar de gitaren van de oude KISS)’, ‘No Compromise’, ‘The Rise of Ankhoor’ (met een excellerende Ferdy Doernberg), ‘Freight Train’ en ‘Follow the Beast’ (power metal van de bovenste plank) kennen geen genade; herkenbaar, maar prima uitgevoerd. ‘Fly with Me’ (gitaarinvulling doet me denken aan Dokken en Keel) kent een mooi piano-intermezzo en ‘Gone with the Wind‘ (de lyrics zijn gebaseerd op de film Hachi) is een supermooie semi-ballad met een hartverscheurende tekst. Lekkere plaat, deze ‘Lost XXIII’! De Digipack-editie heeft een extraatje in de vorm van het instrumentale nummer ‘Quarantined 1’. Dit nummer (nu met een aangepaste en verbeterde drumtrack) was in de Covid-periode al op YouTube te bewonderen.

In september gaat de band deze plaat en andere nummers live laten horen met Mad Max als voorprogramma. Ook ons landje wordt verblijd met een concert in De Pul in Uden (18-09). Leuk om deze band weer eens te horen en te zien! En ruiken kun je Axel Rudi Pell tegenwoordig ook: In navolging van Tommi Iommi (gitarist bij Black Sabbath) heeft hij een geurlijn voor dames en heren op de markt gebracht!

01. Lost XXIII Prequel (Intro) 01:47
02. Survive 05:02
03. No Compromise 04:57