Avatarium - The Fire I Long Fore | CD

Frans Neelen | 22 november 2019

Met ‘The Fire I Long Fore’ hebben we alweer het vierde album van het uiterst begaafde, door Leif Edling indertijd opgerichte Zweedse doom-metal gezelschap Avatarium te pakken. Edling is vanaf de grandioze voorganger ‘Hurricanes and Halos’ echter nog slechts achter de schermen aanwezig (ook hier schreef hij aan 3 nummers mee) maar dat mocht toen de pret en kwaliteit ook niet drukken. Nu is het vooral de band van Marcus Jidell en echtgenote Jennie-Ann Smith die ook op dit album weer uitblinkt met haar sublieme gevarieerde vocalen.

In tegenstelling tot de voorganger is deze plaat een stuk zwaarder, gruiziger en donkerder van opzet zoals goed te horen is op opener ‘Voices’ die je meteen bij de kladden pakt. Qua sound heeft Avatarium zijn eigen unieke geluid ontwikkeld en het is fijn om te horen dat deze ook nu meteen herkenbaar is. Het navolgende ‘Rubicon’ is een lekker vlotte opvolger en een nummer dat qua sfeer en avontuurlijk karakter prima op voorganger ‘Hurricanes ans Black Halo’s’ had gepast. Het biedt wel meteen een fraai contrast met opener ‘Voices’. Over contrasten gesproken; hierna krijgen we met ‘Lay Me Down’ meteen een psychedelische ballad voorgeschoteld. Voorzien van werkelijk fabuleuze vocalen, akoestische gitaarwerk en die verdomd fraaie keys ontstaat weer dat creepy sfeertje dat over het algemeen heerst over dit album. Fraaie, rustigere nummers treffen we nog aan met het heerlijk meeslepende titelnummer en het heel kalm voortkabbelende afsluitende ‘Stars They Move’. Verder hebben we stevig op Black Sabbath/Candlemass geschoeid materiaal als ‘Porcelain Skull’, ‘Great Beyond’ en het geweldige ‘Epitaph Of Heroes’. Rest het met rock’n roll doorspekte snelle ‘Shake That Demon’ wat een heerlijk contrast biedt met de stevige doom en gedragen ballads.

Avatarium slaagt er wederom in een schitterend doom metal album af te leveren. De band smelt de invloeden van Black Sabbath/Dio/Deep Purple/Uriah Heep weer moeiteloos in de Avatarium kookpan tot hun eigen unieke sound. Een krachtig en sfeervol geheel van slepend

en emotioneel geladen doom voorzien van een ijzersterke productie is hetgeen hier gepresenteerd wordt. Over de vocale kunsten van Jennie-Ann en het krachtige gitaarspel van Marcus hoeven we het niet meer te hebben maar de overige bandleden kwijten zich ook zeer goed van hun taken. Een heerlijk afwisselend album met doordringende teksten uitermate geschikt voor de liefhebbers van langzaam, heavy spul met hier en daar wat vlotte uitbarstingen. Op de valreep nog voer voor menig jaarlijstje!

01. Voices (4:51)
02. Rubicon (4:38)
03. Lay Me Down (4:50)