Autograph – Beyond | CD

Manfred Werger | 7 november 2022

Autograph is één van de bands uit het midden van de jaren ‘80, die een herstart kennen bij Frontiers Music Srl. Hun nieuwe schijf ‘Beyond’ verschijnt binnenkort op de markt. De glorie van weleer keert terug? We gaan het beluisteren en duiken in de geschiedenis van deze band.

Autograph? Gaat er een belletje rinkelen? Die kans is niet zo groot. De eerste twee schijven van de band, ‘Sign In Please’ en ‘That’s The Stuff’ gooiden hoge ogen, behaalden de gouden status in de VS tussen 1984 en 1987 en de hit ‘Turn Up The Radio’ (met een kenmerkende two hand tapping solo van gitarist Stan Lynch) werd een kaskraker. De band was ook te horen op diverse soundtracks en in series als ‘Miami Vice’.

Na een teleurstellende derde plaat viel de band uit Pasadena uiteen. Zanger Steve Plunkett maakt nog steeds gave muziek, ook als schrijver voor filmscores is hij zeer gewild. Stan Lynch heeft veel winsten gehaald uit zijn specifieke tapping-technieken, hij is gitaar endorser, geeft clinics en brengt boeken uit.

In 2003 verscheen een plaat onder de Autograph naam, ‘Buzz’, echter in een alternatieve bezetting. In 2013 was er een korte reünie van de band, zonder Plunkett, die vervangen werd door Braziliaan Simon Daniels, voormalig zanger van Jailhouse, 1 RKO (uitlopers van de band Rough Cutt) en Flood. Ook had de band een nieuwe drummer, Mark Weiland. De EP ‘Louder’ werd gemaakt en in 2017 bracht de band een volledige plaat uit ‘Get Off Your Ass’ op het EMP-label van Dave Ellefson. Geen slechte schijf, de band toerde kort met enkele grote acts, maar Stan Lynch hield het voor gezien. Jimi Bell (House of Lords, Maxx Explosion) werd zijn vervanger.

‘Beyond’ is een teken van leven sinds 2017. De plaat verschijnt bij Frontiers Music Srl. De franjes en fratsen van de jaren ’80 zijn wel weg, want de plaat kent een harde, droge en smerige sound. Passend bij de muziek? Jazeker, want ook die is rauw, veel ballen, wat ouderwets en vooral stevig.

De band heeft zich toegelegd op ‘street-rockers’ met een groovy vibe. Opener ‘This Ain’t The Place I Wanna Be’ een een vlotte track met vingervlug gitaarwerk. Het kunstje wordt herhaald in ‘Run For Your Life’ en ‘Feels So Good‘. ‘Your Slave Tonight’, Everything’, ‘Gotta Getcha’ en ‘Heart Of Stone’ zijn vuige rockers. Heavy pop vinden we in het mooie ‘Love Is A Double Edged Sword’ en de foot-tapper ‘Take Me Higher’. ‘Beautiful Disaster’ is een opdringerige bijter. In de laatste twee tracks hoor je een funky, vintage Aerosmith en een heerlijke stamper ‘To Be Together’ (let even op de mooie solo van Jimi Bell).

Na 51 minuten is het voorbij. De plaat luistert wel fijn weg, maar de stem van Simon Daniels is rauw en eenzijdig, de composities hebben een mooi totaalbeeld, maar de eenvormigheid speelt de band parten. Ook op het persoonlijke vlak heeft de band wat strubbelingen. Randy Rand, bassist van het eerste uur, overleed in april van dit jaar. Hij deed de mastering van de plaat en verzorgde het artwork. Steve Unger (van Metal Church) is zijn vervanger. Autograph heeft een leuke tourkalender, op basis van deze plaat kan de band nog wel even door.

01 This Ain’t The Place I Wanne Be 4:30
02 Your Slave Tonight 3:30
03 Everything 4:29