Auðn - Vökudraumsins fangi | CD

Erik van Dijk | 30 oktober 2020

Door de jaren heen worden we overspoeld met kwalitatieve black metal uit IJsland. Auðn is zo’n band die een vaste waarde is en steevast kwalitatieve albums uitbrengt. De band uit Hveragerði is ontstaan in 2010 en wist, in 2014, direct te imponeren met het gelijknamige debuut album. In 2017 verscheen het geweldige album ‘Farvegir fyrndar’ via Season of Mist en het derde album ‘Vökudraumsins fangi’ verschijnt via datzelfde label op 30 oktober.

De muziek die Auðn brengt is in beweging, het gelijknamige debuut was rauw en smerig. De opvolger ‘Farvegir fyrndar’ bracht ons, mede door de sterke productie een knap staaltje atmosferische black metal waarbij de nuances in de muziek duidelijk aanwezig waren. Met het nieuwe album ‘Vökudraumsins fangi’ brengt Auðn de composities naar een hoger niveau waarbij de invloeden van rock, die soms wat dromerig doet overkomen, duidelijker naar voren komen. De vocalen van Hjalti Sveinsson zijn intens en overladen met emotie, de wisseling van zangstijlen van krijsend naar meer zwaar en bruut zijn heerlijk.

Muzikaal heeft deze nieuwe plaat veel meer te bieden dan de voorganger. De bruut snelle stukken zijn herkenbaar, maar worden vaak vooraf gegaan aan subtiele, dromige intro’s en ook in de songs wordt veelvuldig van tempo gewisseld. Dit alles maakt de songs completer en uitdagender, en misschien zelfs toegankelijker. Vanaf opener ‘Einn um alla tíð’ tot sluitstuk ‘Vökudraumsins fangi’ wordt er diversiteit en kwaliteit geleverd en dit maakt ‘Vökudraumsins fangi’ tot een geweldig album. Nummers als ‘Birtan hugann brennir’ en single ‘Ljóstýra’ zijn de absolute uitschieters, waarbij Auðn met laatstgenoemde track met het intro een knipoog geeft naar de landgenoten van Sólstafir, maar wanneer het nummer eenmaal losgaat krijg je Auðn op zijn top te horen.

Voor liefhebbers van atmosferische black metal die niet afschrikken van een band die buiten de lijntjes kleurt is ‘Vökudraumsins fangi’ een absolute aanrader.

01. Einn um alla tíð 08:15
02. Eldborg 04:08