Atmoran - Omen | EP

Virginkiller | 13 september 2019

Het is en blijft altijd maar weer de vraag waarmee Headbangers Records, Big Bad Wolf Records en Formula.For.Failure nu weer mee aan komen, want er geen lijn te bekennen in de releases die zij uitbrengen. Soms is het een re-release van een vergeten underground klassieker, dan komt er weer een gruizig black metal CD’tje uit en vervolgens thrashen ze de plaque van je rotte gebit. Dat grote onbekende van wat er uit de hoge hoed wordt getoverd, dat heeft dan eigenlijk ook wel weer z’n charmes.

Onlangs kwam de debuut EP van Atmoran uit. Waarschijnlijk zegt niemand die naam wat, maar als je weet dat ze vroeger Sackback heetten, weet je dat het verstandig was om de bandnaam te wijzigen. ‘Omen’ bevat een viertal nummers die, zoals ze zelf zeggen, voornamelijk geïnspireerd zijn door Lamb Of God, Amon Amarth en Radiohead. Waarschijnlijk kun je geen slechtere reclame voor jezelf maken want a) het niveau van dergelijke bands is te hoog om daarbij aan te haken met je debuut en b) ik vind die bands eigenlijk best wel kut, dus daarmee overtuig je mij niet om je EP te kopen.

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend, want dit klinkt best wel beloftevol. Op ‘Omen’ hoor je een band die nog wel wat op zoek is naar een eigen bakkes maar die muzikaal voldoende onderlegd is en genoeg inventiviteit heeft om door te groeien tot een consistent geheel. Daarbij hoop ik dat zij vooral de thrashkant die zij op het openings- en tevens titelnummer ten toon spreiden verder omarmen en uitbouwen want de Friese groep weet nog niet de volledige speelduur mijn aandacht vast te houden door te veel niet ter zake doende elementen die afleiden in te bouwen in hun muziek.

01. Omen
02. Dignity’s Veil
03. Insomnia