Atlantic – Another World | CD

Manfred Werger | 28 juni 2024

Na een afwezigheid van 30 jaar keert het uit Birmingham afkomstige Atlantic terug met een melodieuze knaller van formaat! De berichten zijn positief, het platenlabel uit Durham uitbundig en de melodieuze rockers wachten op een ferme en stoere zomerrockplaat! Lees meer(!)

Atlantic is geen grote bekende band, volgens mij alleen bekend bij verzamelaars en liefhebbers van stevige, melodieuze rock. Hun debuut uit 1994 werd destijds uitgebracht door het Duitse Bellaphon en het Engelse Music For Nations. Een sobere cover van Corey Wolfe sierde de muziek, geschreven door gitarist en keyboardspeler Simon Harrison (ex-Then Stranger) en zanger Phil Bates, die tegenwoordig in de gereviseerde line up van ELO te vinden is. De plaat kreeg lovende recensies en belandde in de nodige jaarlijsten. In 2008 bracht Escape Music een heruitgave van deze plaat uit met een extra nummer. Eerlijk is eerlijk, ik pak die cd nog wel eens terug, Nummers als ‘Power Over Me’, ‘Bad Blood’, ‘Dangerous Games’ en ‘Nothing To Lose‘ zijn prima, tijdloos, met een lekkere vibe van het Engelse FM en wat nieuw Engels krachtvoer van Newman (Steve Newman verzorgde ook de mastering van de plaat van weleer).
Onverwacht verschijnt een nieuwe Atlantic in het melodieuze rocklandschap. Simon Harrison is gebleven als speler, schrijver, producer en mixer. Hij is in de stille periode blijven schrijven en spelen (o.a. voor Lionheart, de band van Steve Grimmet) Uit de Grimmet Band haalde Simon zijn medespelers. Mark Grimmet zingt, Nick Burr speelt gitaar en Julian Hill speelde de bas. Uit Serpentine, de band van Shy-vocalist Tony Mills, haalde hij keyboardspeler Gareth David Noon. Inmiddels is de line up na de Corona epidemie licht gewijzigd. De voormalige medespelers zijn nog wel op enkele tracks te horen.

In iets meer dan 50 minuten neemt Simon ons lekker mee naar de melodieuze rock en metal van Engelse makelij. Dikke riffs en prachtig gitaarwerk zitten voorin de mix, de zanglijnen zijn passend bij het genre, de ritmesectie is krachtig en de keyboards van nieuweling Tim Bristow sieren de melodieuze tracks op en zijn met name in de ballads erg goed.  Referenties? Die zijn er zeker: Strangeways, het latere jaren ’90 werk van Journey, John Waite, Bad Company met Brian Howe op zang, Steve Overland’s bandjes (FM), Vega uit Stratford upon Avon.

‘Nothin’More‘, ‘I’ll Be Waiting’,  het midtempo ‘Ready Or Not’ , ‘Without Love’ , met een zwaar aangezet refrein, zijn de favorieten. De bonus track op de cd-versie ‘This Ain’t Love‘ is ook zo’n smeuïge rocker. ‘Missing You’,  ‘Dream About You’, het klinkt allemaal erg op maat, maar de kwaliteit is behoorlijk goed!  ‘Hold On’ en ‘Loving Arms ‘ zijn sterke ballads.

Leuke plaat, hoor! Niet de ‘melodieuze “ballbreaker” waar menigeen op zit te wachten. Maar wel een plaat met goede composities en gave muzikale prestaties met zeer sterk gitaarwerk! Zomerrockplaat? Barbecueschijf, stranddisc? Jazeker! Leuke comeback van deze band! En nu het podium op!

01. Ready Or Not
02. Without Love
03. Hold On