Artlantica - Across The Seven Seas | CD

Redactie | 24 mei 2013

De Amerikaanse symfonische powermetal band Artlantica heeft onlangs zijn debuutalbum, getiteld ‘Across The Seven Seas’ afgeleverd. De band bestaat onder meer uit zanger John West, gitarist Roger Staffelbach, beiden maakte al naam met Artension, drummer John Malacuso (Yngwie Malmsteen, TNT, Ark) en toetsenist Mistheria (Angel of Eden). Verder bevat het album gastbijdragen van onder meer Steve DiGiorgio (Sadus, Testament) die alle basspartijen voor zijn rekening nam, drummer Dani Löble (Helloween) en gitarist Chris Caffery (Savatage, Trans-Siberian Orchestra). Het album werd gemixt en gemasterd in de Area 51 Studios te Duitsland door Tommy Newton‘s (Helloween, Gamma Ray) die het album van een fris en helder geluid heeft voorzien.

Het album gaat van start met het uptempo “2012”, waarbij de song voorzien is van snelle riffs, zuivere vocalen, bombastisch gitaarwerk, krachtig drumwerk en sferische keyboardpartijen. Tijdens het volgende “Devout” gaat het tempo nog wat omhoog, maar ook de zangpartijen van John West liggen een paar octaven hoger. “Across The Seven Seas” is vervolgens een krachtige midtempo track, voorzien van voortreffelijk gitaarwerk. Wat betreft de onderlinge klasse van de muzikanten, hierover valt weinig te klagen. De songs zijn dan ook stuk voor stuk voorzien van de juiste opbouw, variatie en arrangementen waardoor het album niet snel gaat vervelen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een het snelle “Fight For The Light” voorzien van afwisselende zangpartijen, of het instrumentale “Return Of The Pharaoh Pt. 3”. Verder bevat het album de nodige rustpuntjes zoals de ballad “Ode To My Angel” of het afsluitende “Nightmare Life” dat voorzien is van een rustig, emotioneel middenstuk.

Met ‘Across The Seven Seas’ heeft de band een zeer aangenaam album weten af te leveren dat voorzien is van de nodige variatie. Al met al is ‘Across The Seven Seas’ dan ook gewoon een regelrechte aanrader voor de doorgewinterde powermetal fan.

01. 2012
02. Devout
03. Across The Seven Seas