Artillery - X | CD

Alex Thrasher | 7 mei 2021

Het Deense Artillery (opgericht in 1982) kan gerust tot de Europese pioniers van de thrash metal worden gerekend. In de periode 1985-1990 brachten zij drie geweldige albums uit (Fear of Tomorrow, Terror Squad en By Inheritance). Helaas kwam daarna de klad erin: het vierde album (B.A.C.K.) kwam pas in 1999 uit en kon niet tippen aan de vorige albums. De band stopte er dan ook mee, maar maakte gelukkig een doorstart in 2007 toen de 4 albums als mooie box opnieuw werden uitgebracht.

Voormalig zanger Flemming Rönsdorf werd vervangen door Søren Adamsen en na allereerst een live-album uit te brengen, kwam in 2009 eindelijk weer eens nieuw materiaal van de band uit met het album ‘When Death comes’. De jaren daarna kwam per circa 2 à 3 jaar een nieuw album uit dat zich kwalitatief prima kon meten met de oudere albums. Op de laatste 3 albums is overigens weer een andere zanger actief (Michael Bastholm Dahl) en ik moet zeggen dat deze mij het beste bevalt: een heldere stem waardoor de nummers ook een lekkere melodie meekrijgen. Muzikaal gezien is de band het best te vergelijken als een kruising tussen Metallica en het Engelse Onslaught (met iets meer ruimte voor melodie). Laatstgenoemde band bracht verleden jaar z’n beste album uit (Generation Antichrist), dus ik was benieuwd of Artillery dit ook voor elkaar wist te krijgen.

In 2019 kwam overigens gitarist Morten Stützer (broer van bandlid Michael Stützer) te overlijden, maar de wens van Morten was dat de band deze tegenslag moest verwerken door een nieuwe album uit te brengen en door te gaan. Het nieuwe album ‘X’ (inderdaad het tiende studio-album) schiet meteen uit de startblokken met het razendsnelle ‘Devil’s Symphony’, gevolgd door de thrash-hymne ‘In Thrash we trust’. Van mij had dit prima de subtitel van het album mogen zijn!

Wat direct opvalt is de heldere productie van Søren Andersen (die de albums vanaf 2009 produceert), die het album een heerlijk open geluid meegeeft. Bij het navolgende ‘Turn up the Rage’ en ‘Silver Cross’ blijft het tempo hoog en hoor je de herkenbare oosterse geluiden in de gitaarmelodieën die ook op eerdere albums al te horen waren. Na het swingende midtempo ‘In your mind’ kunnen we even naar adem happen bij ‘The Ghost of me’, niet toevalligerwijs op het midden van het album. De mooie vocalen van Michael Bastholm Dahl komen helemaal tot zijn recht bij dit nummer.

Riemen vast, want met ‘Force of Indifference’ wordt het tempo weer opgeschroefd. Heerlijke strakke en zagende riffs van het gitaarduo Michael Stützer en Kraen Meier (vervanger van de overleden Morten Stützer) maken dat je niet stil kunt blijven zitten op je luie bank. ‘Varg I Veum’ is weer meer midtempo en ‘Mors Onthologica’ (wat een titels) beukt er weer lekker op los. Met ‘Eternal Night’ (pakkend refrein) en ‘Beggars in Black Suites’ (riffmonster) komt dit geweldige album weer tot z’n eind.

Levert Artillery z’n beste album af? Naar mijn mening in ieder geval het beste album in dertig jaar na ‘By Inheritance’ van 1990. De overleden gitarist Morten Stützer zal tevreden glimlachen in de “Heavens Above”, voor zover hij dat ook al niet deed bij de verleden jaar aan hem opgedragen single ‘The Last Journey’ waarop beide oud-zangers Flemming Rönsdorf en Søren Adamsen ook nog te horen zijn. Thrashfans die niet worden afgeschrikt van wat melodie kunnen dit album dan ook blindelings aanschaffen.

Niet bekend met de band? Dan is dit een prima album om mee in te stappen om vervolgens verder kennis te maken met de rest van de discografie van de band. De band verdient wel wat meer aandacht wat mij betreft. Ik zeg: in “Thrash we trust” en voeg dit album met veel plezier toe aan mijn andere albums van Artillery. Het album verschijnt op 7 mei bij Metal Blade Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd-digipack en zwart/gekleurd vinyl.

01. Devil’s Symphony
02. In Thrash we Trust
03. Turn up the rage