Arrival Of Autumn - Harbinger | CD

Juliette Ruygrok | 29 maart 2019

Wanneer je opgroeit in een gehucht waar het 6 maanden winter is je binnen de eerste 300 mijl geen luchthaven in de buurt hebt, is het überhaupt al een wonder dat je ooit de buiten wereld weet te bereiken. Om niet te vervallen in destructieve gewoontes zoals je zou kunnen verwachten met 6 maanden winter (en dan niet -5 maar WINTER zoals in Canada!) storten de mannen van Arrival Of Autumn zich volledig in de muziek. Geïnspireerd door bands als Metallica, Trivium en Lamb Of God gingen zij volledig los. Dit bracht ze onder de aandacht bij Nuclear Blast Records. Hun tweede studio album ‘Harbinger’ is een feit, en niemand minder dan Jason Suecof hielp met de productie. Eerder werkte hij met Devildriver, Trivium en The Black Dahlia Murder. Dit belooft veel goeds.

Het album wordt geopend met ‘Hurricane On The Horizon’. De lange intro gaat over in een fijne groove. Met een heerlijke tempoversnelling en tof drumwerk van Ty Fox. De gitaren vliegen je om de oren, maar wat vooral direct opvalt is dat deze band een uitstekende zanger heeft. Jamison Friesen maakt een sterke indruk en laat direct veelzijdigheid horen, met de nadruk op agressie en mean vocals, maar ook een subtiel stukje clean. ‘End Of Existence’ begint met leuk gitaarspel van Brendan Anderson en Ryan Sorensen, echter worden de riffs gecompliceerder en lijken ze ook wat chaotisch in te brengen. Ook ‘Witness’ begint met de nadruk op het toch wel knappe gitaarspel. Daarna is het vol gas. Er wordt lekker gespeeld met de mogelijkheden die Jamison Friesen als zanger heeft en dat maakt het nummer tof! Te veel riffs en tempowisselingen maken het wel weer wat chaotisch en toch ook heel onverwacht.

‘The Horror’ begint ook weer met de nadruk op het gitaarwerk. Dit nummer beukt en ramt lekker door. Het mist wat rust die ook de glijdende gitaarsolo niet weet te brengen. Dan toch eindelijk een andere keuze voor een intro met ‘Better Off Without’, een lange opbouw brengt je naar een rammend geheel. Toch hier meer wisselingen tussen mean en clean waardoor er meer rust in het geheel wordt ingebracht. Dit is een aangename afwisseling. Ook ‘The Endless’ kent een iet wat subtielere opbouw en goede wisselingen tussen mean en clean vocals. Het kan je ondertussen niet ontgaan zijn hoe goed Jamison Friesen werkelijk is. Dit soort nummers

mogen ze vaker maken! Waar het album vol energie erdoorheen lijkt te vliegen wordt er afgesloten met een iets ander ritme. Zeer verfrissend zo op het einde. ‘Apocalyptic’ lijkt nog net even een andere kant van de band te belichten, terwijl het ook trouw blijft aan de vibe die op het album is gezet. Het is een prima afsluiter van een toch wel bijzonder album.

Wie ballads wil, of zoetsappige nummers die we veel in de metalcore tegenkomen moet niet bij Arrival Of Autumn zijn. Nee ‘Harbinger’ is van een heel ander kaliber. Het is snel, agressief en met soms een overkill aan gitaren zelfs wat technisch. Dit is metalcore waar menig fan van dit genre al lange tijd op zit te wachten. Met de komst van de herfst wordt de wereld misschien wat kaal, maar dat is ook nodig om beter te worden, aldus de heren. In dit geval mogen we dan maar blij zijn dat het zo is. Arrival Of Autumn is hier en ‘Harbinger’ is een absolute aanrader!

01. Hurrican On The Horrizon
02. End Of Existence
03. Witness