Army Rising - Impending Chaos | CD

Redactie | 28 oktober 2011

Het debuutalbum van het Ierse Army Rising zal op 28 oktober via Rising Records uitkomen. Volgens de bijgeleverde biografie van het label is deze band de zoveelste belofte. Maar omdat we wel vaker met dit bijltje gehakt hebben weten wij wel beter en dat is niet alleen omdat de band nog maar uit een stel tieners bestaat.

Volgens eigen zeggen liggen de invloeden van de band in het straatje van bands als Metallica, Iron Maiden en Parkway Drive, waarbij de riffs veelal afkomstig zijn van Machine Head, Lamb Of God en Pantera. Het zal dan ook niemand verrassen dat het geheel wat hierdoor ontstaat nogal rommelig en onsamenhangend klinkt. Luister bijvoorbeeld maar een naar een nummer als “War”, waarbij de songstructuren totaal ontbreken en waarbij ik eveneens onverklaarbare tempowisseling voorbij hoor komen. Nu weten deze heren wel hoe een riff moet klinken en hoor ik zo nu en dan een aantal prima gitaarsolo’s voorbijkomen, maar ontbreekt het de band gewoon aan originaliteit. Verder klinkt zanger Noel veelal als een James Hetfield imitatie, maar dan eentje die wat moeite heeft om maat te houden en niet altijd even zuiver overkomt.

Met ‘Impending Chaos’ heeft de band op mij geen beste indruk achter gelaten. Het zou voor Army Rising dan ook aan te raden zijn om eens te beginnen met het schrijven van originele songs met de juiste structuur. Daarbij komt dan ook nog eens dat de productie onder de maat is, de drumpartijen en vocalen klinken te zacht en het geheel komt nogal kaal en rommelig over waardoor ik dit album niet snel meer zal draaien.

01. Who I Am
02. Destination Grave
03. War