Amored Dawn – Viking Zombie | CD

Juliette Ruygrok | 19 oktober 2019

Viking metal uit Brazilië waarom ook niet! Vorig jaar kwam dit album al uit, echter liet de distributie naar Europa even op zich wachten. De nieuwe deluxe editie is dan ook speciaal opgezet om de Europese markt te veroveren. Na twee tours in Europa met Fates Warning (2017) en Hammerfall (2018) is deze keuze ook wel logisch. ‘Viking Zombie’ is het derde album van Armored Dawn, eens luisteren of het groots genoeg is Europa te veroveren.

‘Ragnarok’ begint met een spannende intro en mag het album inluiden. Het gaat over in redelijke rock waarbij toetsenist Rafael Agostino de spanning binnen het geheel weet vast te houden. Het refrein is lekker, maar de tempowisselingen zijn niet al te opbouwend. Zanger Eduardo Parras staat bekent om zijn kenmerkende stijl, hier ben je echter fan van of niet, dit laten we even in het midden. In ‘Animal Uncaged’ is het vooral de samenzang die het nummer naar een hoger niveau weet te tillen. De energieke intro is in ieder geval prettig, echter brengt Eduardo niet wat nodig is om de overgangen krachtig te maken. Bij zo’n titel verwacht je gewoon wat meer ballen, en dat komt hierdoor net niet uit de verf. ‘Zombie Viking’ rockt leuk. Fijne riffs van Tiago de Moura en Timo Kaarkoski weten de nodige energie te brengen. Ook Fernando Giovannetti op de bas treedt hier meer op de voorgrond wat een fijne aanvulling is. De tempowisselingen werken wederom het geheel tegen, het is best een fijn nummer maar de energie zwakt soms erg af hierdoor.

In ‘Fire And Flames’ is het drummer Rodrigo Oliveira die een tandje erbij zet. In combinatie met stoere riffs lijkt het hier dan eindelijk echt los te gaan. Het is lekker hard en muzikaal heeft het zeker potentie. Die hardere lijn van Rodrigo lijkt de redding van het album te worden, want die wordt doorgezet in ‘The Eyes Of Te Wolves’ en dat is gewoon lekker. Het refrein is niet echt een aanvulling tot het geheel, en ook de zanglijnen zwakken het iets af. Ook in ‘Face To Face’ is

het drummer Rodrigo die de boel lekker aan elkaar rijmt. De nadruk op het viking aspect van de band komt wel weer meer naar voren door toetsenist Rafael Agostino. Toch weten ze een fijn tempo vast te houden met sterk gitaarwerk, waar de solo’s en de stoere riffs elkaar goed afwisselen. Met ‘Drowning’ brengt de band een halve balled v.s. een halve rockplaat. Het is vooral veel half en daarmee lijkt de gevonden kracht uit eerder nummers weer te verdwijnen. Het lage tempo werkt niet in het voordeel van zanger Eduardo.

Dat de band toch de nodige ballen heeft blijkt in nummers als ‘Fire And Flames’ en ‘Face To Face’, bij een titel als ‘Blood On Blood’ ligt dan ook de verwachting hoog. De intro is in ieder geval spannend en opbouwend. Maar dan weer een overgang die alle opgebouwde energie doet verdwijnen waardoor je als luisteraar je afvraagt; “WAAROM”. Het refrein heeft wel een lekker tempo, maar blijft toch braaf. Het is weer het drumwerk en de solerende gitaar die de positieve indruk achter laten. Emotie en zoetsappig is de korte omschrijving voor ‘Embrace The Silence’. Met teksten als: “Take my hand and we will fly to heaven”. Bij Vikings willen we bier gooien en lomp doen. Willen we heroïsche verhalen en zwaaien met zwaarden! De opgebouwde empathie voor deze band is in één klap weg. Gelukkig weten ze hun ballen weer op te rapen voor ‘Rain On Fire’ en gebeurt er op gebied van vocalen zowaar het een en ander wat een positieve indruk maakt. Save the best for last misschien? Maar goed met enige viking waardigheid weten ze dan toch het album af te sluiten.

Gaat Armored Dawn met ‘Viking Zombie’ europa veroveren? Dat waarschijnlijk niet. De band heeft potentie en dat laten ze zien in nummers als ‘Fire And Flames’, ‘The Eyes Of Te Wolves’, ‘Face To Face’ en ‘Rain On Fire’ die zeker te moeite zijn, echter wordt het album overschaduwt door nummers waar de balans nog niet gevonden is, en men nog steeds zoekende lijkt naar hun echte “viking” geluid. Maar goed er staan een paar redelijke nummers op ‘Viking Zombie’ en allicht weten ze daarmee voldoende indruk te maken voor weer een mooie tour door Europa.

01. Ragnarok
02. Animal Uncaged
03. Zombie Viking