Ardours – Anatomy Of A Moment | CD

Manfred Werger |  10 juli 2022

Ardours is wel een apart bandje. Mariangela Demurtas is voor velen een bekende zangeres. De Sardinische is de frontlady van de Noorse gothic metal band Tristania. Haar partner in Ardours is Kris Laurent, gitarist van Calavary en Cadaveria. ‘Anatomy of a moment’ is hun derde product voor Frontiers Music Srl. We gaan kijken of de plaat een sterk gevoel van affectie en liefde naar de luisteraar uitstraalt (de betekenis van de bandnaam). En we duiken in enkele achtergronden van de plaat.

Het duo Demurtas en Laurent speelt al sinds 2015 samen. Beide musici hebben een voorkeur voor dark wave muziek, electro rock uit het einde van de jaren ’80, maar dan wel in een stevige verpakking. ‘Last Place on Earth’, hun vorige schijf, ontving aardige reviews en in de Coronatijd maakte het duo een leuke cover-EP ‘Eu4ria’, waarbij de remake van Matia Bazar’s hit ‘Ti Sento’ in Italië, Spanje en Portugal vaak te horen was. Ardours speelde ook een kleine tour met Paradise Lost.

Voor de nieuwe plaat dook het tweetal op in Portugal in de OhMe-studio van Anathema drummer Daniël Cardoso. Kris en Mariangela schreven de nummers en Tarald Lie, de Tristania drummer, verzorgde een groot deel van de lyrics. Op drums is Hugo Ribeiro te horen, de Moonspell slagwerker. Kris produceerde de plaat, die heel elektronisch en open klinkt, helemaal in de stijl van Ardours’ muziek. Het leuke artwork is van André@Kandiaofficial en de fotografie is o.m. van Joao Fitas.

En de muziek? Apart, zou ik zeggen. De mooie, gedragen vocalen en zanglijnen staan in het licht van gothic metal-achtige composities met veel ruimte voor effecten, geluidssamples, keyboard-heavy structuren en elektronica, die in een new wave-bandje niet zouden misstaan. Toch klinken de gitaren tussen al die synths en samples lekker stevig door. Lacuna Coil, Katatonia, Idle Hands, Tiamat, maar ook Anathema, The Pretenders, Moby, Depeche Mode hebben hun invloeden in deze plaat.

‘Epitaph For A Spark’, ‘Insomniac’, ‘Identified’ duwen lekker door met veel keyboard-heavy-lijnen en wat drukke instrumentatie. Het middenstuk van de plaat is wat opener. Meer variatie, betere scheiding tussen de instrumenten; de titelsong, maar ook ‘Given’, ‘Unannounced‘ en het met gave gitaarsolo’s doorspekte ‘Secret Worlds‘ laten meer ruimte voor de keyboards – en gitaarlijnen en in deze nummers komt Mariangela ook beter uit de verf. ‘Dead Weight’ is een heavy keyboard- ballad, mooie compositie en de plaat sluit af met ‘Chasing Whispers ‘, een prachtig nummer, niet te vol of te druk, met mooie thema’s.

Ardours’ tweede volledige plaat is eigenlijk best te doen. In vergelijking met het debuut klinkt de band rijper, iets complexer, maar ook meer doordacht. Voor gothic fans, voor fans van heavy symfonische rock, dark wave-liefhebbers en natuurlijk voor de fans van Mariangela Demurtas, haar sterke zangwerk klinkt betrokken, rijk aan emoties, is de plaat zeker een goede luisterbeurt of aanschaf waard.. Ik vraag me wel af of de markt voor deze muziek ook zo open is, het zou leuk zijn om Ardours eens in een bandsetting te horen!

01 Epitaph For A Spark 5:06
02 Insomniac 5:02
03 Identified 5:05