Arde - Ancestral Cult | CD

Koos van Marle | 25 oktober 2021

Arde komt uit Berlijn en is sinds 2017 actief. Na hun self titled, zelf uitgegeven debuutalbum is met ‘Ancestral Cult’ de opvolger uitgekomen, een kleine drie jaar later. Ik ken geen van de leden van het vijf koppige ensemble uit andere bands, dus echte aanknopingspunten kan ik jullie niet geven. Wel dat deze plaat uitgegeven wordt op het Nederlandse Wolves of Hades, waabij ik er eigenlijk wel vanuit ga dat ik iets ga horen dat ik kan waarderen.

Dat blijkt ook al snel het geval te zijn. We krijgen met vier lange nummers en een kort instrumentaal tussenstukje een lekkere homp slepende, sfeervolle black metal. Precies waar je mij blij mee maakt op deze wat guurdere dagen van het jaar. Het geluid doet erg Cascadisch aan, waarbij je kunt denken aan Wolves in the Throneroom, Addaura of misschien wel Sadhaka. De nummers zijn wel iets compacter dan bij voorgenoemde bands en dat maakt het voor de luisteraar die nog niet echt bekend is met deze stijl beter behapbaar.

Interessant om te vermelden is dat het ‘Sile’, het akoestische derde nummer, is wat de twee delen van de plaat aan elkaar plakt, Amelia Baker van Cinder Well is te horen. Zij is wel een grote naam in de rare duistere folk wereld. Een genre waar ik persoonlijk wel steeds meer in geïnteresseerd begin te raken. Dit nummer leidt het tweede deel van de plaat in, waarop je eigenlijk een voortzetting krijgt van ‘The Birth Portal’, het eerste nummer. Je zou de band kunnen verwijten te weinig eigen smoel te hebben. Maar als de uitvoering goed is? Dan heb ik weinig te klagen. Wie graag vinyl in zijn platenkast heeft moet helaas, om de bekende redenen, wachten tot februari 2022. Kan je niet wachten, kopen die CD of tape!

01. The Birth Portal 07:36
02. Halls of Ostara 09:09
03. Sìle 01:33