Arch Enemy - Khaos Legions | CD

Redactie | 30 mei 2011

Het van oorsprong Zweedse Arch Enemy zal op 30 mei hun negende studio album afleveren. Het album heeft de titel ‘Khaos Legions’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2009 stammende ‘The Root of All Evil’, waarop de band een aantal compleet herschreven nummers van de eerste drie albums opnieuw opnam. ‘Khaos Legions’ is dus in feitelijk de opvolger van het in 2007 verschenen ‘Rise Of The Tyrant’, waarop we na vier jaar wachten eindelijk weer eens wat nieuw materiaal voorgeschoteld krijgen.

Het nieuwe album beslaat maar liefst veertien songs, waaronder drie instrumentale tracks die meer als intro dienen. Na het eerste instrumentale intro in de vorm van “Khaos Overture” gaat de band van start met “Yesterday Is Dead And Gone”. De song is voorzien van midtempo riffs, melodieus gitaarwerk en krachtige drumpartijen. Het geheel wordt gecompleteerd door de brute, diepe grunts van Angela Gossow. Verder ligt het refrein goed in het gehoor en klinkt het allemaal zeer herkenbaar. Het volgende “Bloodstained Cross” is een felle, uptempo song voorzien van snelle riffs, flink wat beukwerk, een pakkend middenstuk en wordt aangevuld met prima solopartijen van de broertjes Amott.

“Under Black Flags We March”gaat van start met een lage bassriff, waarna de rest van de band invalt en de song overgaat in een beukend ritme. “No Gods, No Masters” is een krachtige song, voorzien van een zeer herkenbaar refrein. De song ligt een beetje in het verlengde van de klassieker “We Will Rise”, en is zeker een song die het live goed zal doen. Tijdens “Through The Eyes Of A Raven” klinkt de band echter veel rauwer, lees minder melodieus. Vooral de grunts van Angela klinken anders dan we gewend zijn en ook de riffs zijn behoorlijk diep en donker. Ook bevat de song tevens enige progressieve invloeden.

Wat verder opvalt tijdens het beluisteren van het album is dat de sound een beetje in het straatje ligt van de albums ‘Anthems Of Rebellion’ (2003) and ‘Doomsday Machine’(2005).

Luister bijvoorbeeld maar eens naar “City Of The Dead” of het zeer snelle en agressieve “Cult Of Chaos”. Ook “Thorns In My Flesh“ klikt weer helemaal als Arch Enemy. De song zit vol met melodieuze gitaarstukken, beukende drumpartijen en scheurende solo’s. Het instrumentale “Turn To Dust” is vervolgens slechts een intro naar het zeer agressieve, uptempo “Vengeance Is Mine”. Hierop wordt het album op sublieme wijze afgesloten met het beukende “Secrets”, waarbij de heren Amott nog enkele formidabele solo’s uit de hoge hoed toveren.

Ook al houd je niet van de band, met ‘Khaos Legions’ heeft Arch Enemy een zeer degelijk album weten af te leveren. De band bewijst met dit nieuwe album dan ook nog steeds voorop te lopen in het melodieuze deathmetal genre. Ook de productie is prima, het geluid is dan ook zeer fris en kraakhelder. Eigenlijk heb ik dan ook geen negatieve punten aan deze release kunnen ontdekken, maar ik moet echter wel even kwijt dat de band wel op safe heeft gespeeld door niet al te veel vernieuwingen door te voeren. Fans van het eerdere werk van de band weten dan ook wat ze kunnen verwachten en halen deze release dan ook zo snel mogelijk in huis.

01. Khaos Overture (Instrumental)
02. Yesterday Is Dead And Gone
03. Bloodstained Cross