Arch Enemy - Deceivers | CD

Alex Thrasher | 8 augustus 2022

Het van oorsprong Zweedse Arch Enemy (tegenwoordig is de band een meer internationaal gezelschap met de Amerikanen Jeff Loomis en Alissa White-Gluz in de gelederen) bestaat ondertussen ook al weer meer dan 25 jaar.

Gitarist Michael Amott richtte de band op in 1995 nadat hij zijn vorige band Carcass verlaten had. Samen met zijn broer Christopher, drummer Daniel Erlandsson en zanger Johan Livva bracht de band in de periode 1996-1999 drie heerlijke melodische death metal platen uit, waarbij het derde album ‘Burning Bridges’ mijn favoriete is uit deze periode. Eind 2000 werd zanger Johan Livva echter ontslagen omdat bandleider Michael Amott ontevreden was over diens live-performance. De band kwam op de proppen met de Duitse Angela Gossow als opvolgster; een verrassende keus want in die tijd was een zangeres in de (melodieuze) death metal nog geen gemeengoed.

Het eerste album waar zij op zong (Wages of Sin, 2001) was een kraker van jewelste. Een aantal nummers van dat album wordt dan ook nog steeds live gespeeld. Op het album werd voor het eerst de tuning aangepast naar C, waardoor de sound op het album een vol metal-geluid kreeg waarin de felle riffs en vette gitaarsolo’s beter tot hun recht kwamen. Met de woeste grunts van Angela had de band een originele sound te pakken waardoor de band vlug in populariteit steeg.

Vier succesvolle albums volgden en de band had op de festivals standaard een hoge notering op de bill te pakken. In 2014 stopte Angela er echter mee en koos ervoor om de band te blijven

managen. Een opvolgster was vlug gevonden (begrijpelijkerwijs koos de band weer voor een zangeres) in de persoon van Alissa White-Gluz. Laatstgenoemde had ondertussen ook al wat bekendheid gekregen in haar voormalige band The Agonist. Datzelfde jaar bracht de band het album ‘War Eternal’ uit en de fans konden tevreden vaststellen dat het geluid niet was gewijzigd. Het laatste album ‘Will to Power’ zag in 2017 het levenslicht.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik beide albums op zich wel prima vond, maar ze konden naar mijn mening niet tippen aan de albums hiervoor. Dat alles had helemaal niets te maken met de zangkwaliteiten van Alissa (integendeel), maar de kwaliteit van de nummers was gewoon wat minder. Misschien ook wel omdat het gaspedaal er meer vanaf was gegaan, vaker voor midtempo-nummers werd gekozen en de refreinen naar mijn smaak ook wat te vaak werden herhaald. Ik hield dan ook ernstig rekening met het feit dat een volgend album weleens (meer) commercieel zou kunnen uitvallen.

Ik was dan ook aangenaam verrast toen in oktober 2021 het eerste nummer van het nieuwe album ‘Deceivers’ werd vrijgegeven. ‘Deceiver, deceiver’ valt op door z’n snelheid, magistraal riffwerk, supersnelle gitaarsolo’s en het machtige refrein. Niet geheel toevallig dwalen mijn gedachten dan ook af naar mijn favoriete Arch Enemy album ‘Wages of Sin’. Zou het dan….? De band brengt nog enkele singles uit van het nieuw te verschijnen album (House of Mirrors, Handshake with Hell, Sunset over the Empire en In the Eye of the Storm), waarmee de honger naar het nieuwe album even wordt gestild.

Na het gehele album te hebben gehoord, kan ik niets anders concluderen dan dat Arch Enemy een dijk van een album heeft uitgebracht! Een productie om van te watertanden (wat heeft producer Jacob Hansen een geweldige job afgeleverd), nummers die weer heavy klinken, voldoende snelheid en gitaarsolo’s van het duo Amott / Loomis om de vingers bij af te likken. Maar wat wil je ook als je een gitaar god als Jeff Loomis (ex-Nevermore) hebt als 2e gitarist? Luistertips: ‘The Watcher’, ‘Sunset over the Empire’ en ‘Exiled from Earth’.

Bijzondere vermelding verdient nog het nummer ‘Handshake with Hell’. Op dit nummer zingt Alissa ook gedeelten met cleane zang. Iets wat zij bij The Agonist ook al eerder deed. Voor Arch Enemy is dit nieuw, maar mij bevalt dat prima. Het zou mij niet verbazen als dit op een volgend album frequenter zal plaatsvinden.

Arch Enemy had al de status om op middelgrote festivals als headliner te fungeren. Met dit album op zak zou zo maar eens de stap naar het headlinen van een groot festival (Graspop, Hellfest, Wacken) kunnen worden gemaakt. Het album ‘Deceivers’ verschijnt op 12 augustus bij Century Media en is naast digitaal verkrijgbaar als cd, cd-box, (gekleurd vinyl) en vinyl/cd-box.

01. Handshake with Hell 05:38
02. Deceiver, Deceiver 03:51
03. In the Eye of the Storm 04:09