Apocalyptica - Live In Leipzig - Wagner Reloaded | CD

Redactie | 18 november 2013

In 1996 veraste het Finse Apocalyptica de gehele metalwereld met het uitbrengen van het album “Plays Metallica By Four Cellos” waarop een aantal Metallica songs op unieke wijze werden gecoverd door vier ambitieuze cello muzikanten. Wat aanvankelijk als hobbyproject van vier mannelijke cellisten begon, bleek wereldwijd enorm aan te slaan. Na het debuutalbum, dat meer dan 1 miljoen keer over de toonbank ging werden niet alleen bands als Faith No More, Sepultura, Slayer en Pantera grondig onder de loep genomen, maar begon het eigen werk meer en meer de boventoon te voeren. Door de jaren heeft de band er zo’n zeven studio en meerdere live albums opzitten, waarvan ‘7th Symphony’ uit 2010 het laatste wapenfeit van de band is.

Inmiddels heeft de band een nieuw live album uitgebracht dat de titel ‘Live In Leipzig – Wagner Reloaded’ heeft meegekregen. Het album werd uitgewerkt en opgenomen in samenwerking met choreograaf Gregor Seyffert en zoals de titel al doet vermoeden is het album een eerbetoon aan de Duitse componist Richard Wagner die in Leipzig werd geboren. Het album bestaat uit een veertiental instrumentale nummers die grotendeels werden geschreven door Eicca Toppinen. Verder werd de band tijdens deze live registratie bijgestaan door het MDR Symphony Orchestra. De nummers variëren van zeer bombastisch tot ontroerend mooi. Veelal voorzien van klassieke invloeden zoals “Birth Of Pain”, of “Lullaby” maar tevens zijn er de nodige metal invloeden waarneembaar. Luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Flying Dutchmen”, “Fight Against Monsters” of “Path In Life”. Verder heeft de band de nodige stukjes van Wagner in de muziek verwerkt.

Al met al heeft Apocalyptica een zeer sterk album afgeleverd, waarbij het geluid loepzuiver is en dat is voor een live album als deze opmerkelijk. Zo zijn alle instrumenten goed waarneembaar en klink alles vol en zeer gelaagd. De productie van het album lag in handen van Alex Silva die met deze release een enorme klus heeft weten te klaren. Verder heeft de band opnieuw bewezen live zijn mannetje te staan, want het was toch veel simpeler geweest deze release gewoon in de studio op te nemen. Fans van de band hoeven dan ook niet te aarzelen en kunnen met een gerust gevoel deze release in huis halen, klasse!

01. Signal
02. Genesis
03. Lullaby