Anvil - Juggernaut Of Justice | CD

Redactie | 10 mei 2011

De basis van Canadese heavy metal band Anvil werd in 1973 gelegd door Steve Kudlow en Robb Reiner die anno 2011 nog steeds deel uitmaken van de band. Het debuutalbum ‘Hard ‘n’ Heavy’ van de band werd aanvankelijk nog in eigen beheer onder de bandnaam Lips uitgebracht, maar nadat de band een deal met Attic records tekende werd het album in 1981 alsnog onder de naam Anvil uitgebracht.

De navolgende albums ’Metal on Metal’ (1982) en ‘Forged in Fire’ (1983) bezorgden Anvil een aanzienlijke reputatie in de metalscene, en leek de band klaar voor de grote doorbraak. Zover kwam het echter niet, wat volgde waren jaren van label- en managementproblemen waardoor het echte succes eigenlijk altijd uitbleef. Gedurende de periode 2005-2007 werd de band gevolgd voor een documentaire geregisseerd door voormalig Anvil roadie Sacha Gervasi.

De documentaire volgt de originele bandleden Reiner en Kudlow in hun aanhoudende worsteling om van Anvil een succes te maken tijdens de opnames van hun album ‘This is Thirteen’. Begin 2009 werd deze documentaire getiteld ‘Anvil! The Story of Anvil’ uitgebracht. De film ontving lovende kritieken en werd een doorslaand succes. Het bezorgde de band alsnog de erkenning waar het ruim dertig jaar voor had geknokt. Hierop lukt het de band om op diversen grote festivals te spelen en ook treed men op als voorprogramma van AC/DC in diverse Amerikaanse arena’s.

Inmiddels heeft de heavy metal legende hun veertiende album afgeleverd, dat de titel ‘Juggernaut Of Justice’ heeft meegekregen. Het album staat vol met een twaalftal heavy metal songs, voorzien van stevige riffs en knallend drumwerk. Luister bijvoorbeeld maar eens naar opener “Juggernaut Of Justice”, of het uptempo “When All Hell Breaks Loose” dat voorzien is van een catchy refrein. “New Orleans Voodoo” en “On Fire” zijn vervolgens prima songs,

voorzien van een goede sound en spetterend gitaarwerk. “Fukeneh!” is voorzien van een herkenbaar refrein. “Running” is vervolgens een krachtige song, voorzien van ruwe zangpartijen en hakkend gitaarwerk die me wel wat aan het betere werk van Motörhead doet denken.

Het langzame “Paranormal” is een doomy, zeven minuten durende epische song, voorzien van heavy riffs en scheurend gitaarwerk. De song is duidelijk op werk van Black Sabbath gebaseerd, en valt hierdoor enigszins wat buiten de boot ten opzichte van de rest van het materiaal op het album. Het album wordt vervolgens afgesloten met het instrumentale “Swing Thing”, een heerlijke melodieuze, jazzy song zoals de titel al aangeeft.

Met ‘Juggernaut Of Justice’ heeft de band een zeer sterk album weten af te leveren. De band bewijst met deze release dan ook dat men na dertig jaar nog steeds meedraait in de hoogste regionen van heavy metal eredivisie. Het album werd overigens opgenomen in de studio van Dave Grohl en geproduceerd door Bob Marlette (Alice Cooper, Ozzy Osbourne), die het album van een prima geluid heeft voorzien. Liefhebbers van stevige heavy metal moeten dit album dan ook zeker eens beluisteren want het meer dan de moeite waard.

01. Juggernaut Of Justice
02. When All Hell Breaks Loose
03. New Orleans Voo Doo