Anvil - Impact is Imminent | CD

Alex Thrasher | 15 mei 2022

Iedere hardrocker die in eind jaren ‘70 / begin jaren ‘80 is opgegroeid, kan niet anders dan een zwak voor het Canadese Anvil hebben. De albums ‘Metal on Metal’ (1982) en ‘Forged in Fire’ (1983) worden heden ten dage nog steeds terecht als klassiekers bestempeld.

Niets leek een succesvolle carrière dan ook in de weg staan, zeker als bands als Metallica en Anthrax ook nog eens aangaven door Anvil te zijn beïnvloed. Helaas was niets minder waar, want door wat foute beslissingen en te veel invloed van het management op de sound van de band, duurde het vervolgens vier jaar voordat het album ‘Strength of Steel’ (1987) werd uitgebracht. En daarmee had de band de boot gemist in de stortvloed van nieuwe platen van (gretige) bands; het hielp natuurlijk ook niet dat de songs op dit album niet konden tippen aan die op de eerdere drie albums.

Anvil hield stug vol en bracht de jaren daarna nog een aantal aardige albums uit, maar de band was ondertussen behoorlijk in populariteit gedaald, zodat de verkoopcijfers ook niet echt wereldschokkend waren. Het uiteenvallen van de band leek dan ook een kwestie van tijd.

Totdat er iets bijzonder gebeurde: topfan Sascha Gervasi (filmmaker uit Hollywood) maakte een documentaire over de band tijdens de zoektocht naar een producer en platendeal voor hun album ‘This is Thirteen’ (2007). Zelden is de passie voor het maken van muziek zo mooi in beeld gebracht. Niet alleen wordt de vriendschap tussen bandoprichters Steve ‘Lips’ Kudlow (gitaar/zang) en Robb Reiner (drums) en hun doorzettingsvermogen op zo’n hartverwarmende manier in beeld gebracht, maar de liefde voor het vak van muziek maken, is ontroerend om te zien.

Als je de documentaire ‘The story of Anvil’ (2009) nog niet hebt gezien (kan dat?) ga deze dan vlug bestellen. Verplichte kost voor iedere liefhebber van muziek, van welke smaak dan ook.

Deze documentaire leidde tot hernieuwde aandacht voor de band, waardoor er ook weer met grotere bands (o.a. Saxon) op tour kon worden gegaan en dus ook voor meer publiek kon worden opgetreden. Dit heeft de band blijkbaar hernieuwde energie gegeven want de vijf opvolgende albums in de periode 2011-2019 zijn allen van een prima niveau, maar tikken natuurlijk niet de klasse aan van de allereerste albums, maar voor welke band geldt dat wel?

Op 20 mei verschijnt derhalve alweer het 19e album van de band met de titel ‘Impact is Imminent’ (leuk feitje: alle titels van de 19 albums bestaan uit 3 woorden, waarbij de 1e letter van het eerste en derde woord hetzelfde is).

Vanwege de Covid-pandemie heeft de band meer tijd gehad om nummers te schrijven (het schijnt dat de band het 20e album ook alvast heeft klaarliggen voor een release in 2024) en dat hoor je terug in de kwaliteit van de nummers. Het album luistert lekker weg met een mooie mix van midtempo nummers als ‘Take a Lesson’, ‘Another Gun Fight’, ‘Don’t Look Back’ en een aantal snelle nummers ‘Ghost Shadow’, ‘Someone to Hate’).

Vernieuwend? Verre van, maar lekker is het wel! Als je de vorige albums van Anvil kon waarderen, dan kun je ook dit nieuwe album blind aanschaffen. Anvil is al meer dan 40 jaar gepassioneerd bezig met het maken van muziek en dat vraagt om een diepe buiging. Minste wat je kunt doen, is dan ook het album aanschaffen en een plekje geven in je platenkast. Het album verschijnt op 20 mei bij AFM Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en (gekleurd) vinyl.

01. Take a Lesson
02. Ghost Shadow
03. Another Gun Fight