Annihilator - Schizo Deluxe | CD

Redactie | 2 januari 2006

Het is inmiddels 16 jaar geleden dat het inmiddels klassieke debuutalbum ‘Alice In Hell’ van Annihilator het levenslicht zag, daarna bracht de band van meestergitiarist Jeff Waters de opvolger ‘Never, Neverland’ uit en de Canadese band stond rotsvast op de metal kaart. Inmiddels heeft bandleider Jeff Waters vele uitstekende bandleden versleten en onlangs is het elfde studioalbum ‘Schizo Deluxe’ via AFM Records uitgekomen.

Enkele maanden was in het persbericht onder andere te lezen dit het album een 100% thrash metal album zou worden met brutale gitaar riffs en solo’s zonder ballads en instrumentale songs waar de fans al jaren op zaten te wachten. Na het vorige enigszins teleurstellende album ‘All For You’ rees mij de vraag of de heer Waters dit waar zou maken. Nou niets is minder waar het nieuwe album heeft al heel wat uren in mijn cd-speler doorgebracht en bij iedere luisterbeurt wordt het album beter. Het album opgenomen in Jeff Waters eigen studio in Ottawa Canada geeingineerd door hem zelf en gemasterd door Chris Coldrick klink als een klok en staat vol met supersnelle thrash en powermetal juweeltjes.

Het album open meteen met de uitstekende song “Maximum Satan” waarna we het zeer snelle “Drive” voorgeschoteld krijgen, gitarist Waters laat hierop duidelijk horen wat hij ons van te voren beloofd had. Verder lijkt het er ook op dat zanger Dave Padden ook zijn draai heeft gevonden, klonk hij op het voorgaande album nogal clean, nu komt zijn stem zeer agressief en zelfverzekerd over. De volgende nummers op” Warbird” en “Plasma Zombies”neemt de heer Waters wat gas terug om met “Invite It” het gaspedaal weer volledig in te trappen. Hierna is het genieten van nummers “Like Father, Like Gun” en “Pride”, de vele solo’s en tempowisselingen maken het er echter niet makkelijker op en de meeste tracks op het album moeten dan ook echt een aantal maal beluisterd worden om echt goed te beoordelen. Tegen

het einde van het album komen we nog het enigszins commerciële nummer “Clare” tegen dat wat melodieuzer en catchy gezongen wordt dan de rest van de nummers.

Power en thrash metal fans moeten zeker eens de moeite nemen dit album eens te beluisteren, fans van het harde werk van Annihilator kunnen dit album blindelings aanschaffen. Enig nadeel van mijn promo exemplaar dat de heer Waters door elk nummer heen de anti-kopieermaatregel die de platenmaatschappij heeft verzonnen moet melden waardoor de uitstekende nummers hinderlijk worden onderbroken, verder niets op aan te merken op dit album zelfs het artwork ziet erg goed uit.

01. Maximum Satan
02. Drive
03. Warbird