Annihilator - Ballistic, Sadistic | CD

Erik van Dijk | 30 december 2019

Het Canadese Annihilator brengt al technische thrash metal albums sinds 1984. Met name de eerste twee platen, ‘Alice in Hell’ en ‘Never, Neverland’, zijn voor velen klassiekers. De band rond gitarist /zanger Jeff Waters kondigde onlangs het 17de stadui album aan en brengt dit album met de stelling: “Aggressive, Back-To-Roots Album”. De interesse van een beetje liefhebber is dan direct gewekt, het nieuwe album ‘Ballistic, Sadistic’ verschijnt op 24 januari via Silver Lining Music.

Het 17de Annihilator album ‘Ballistic, Sadistic’ moet weer terugbrengen naar de oorsprong. Voor de gelegenheid heeft Jeff Waters de line-up maar weer eens gewijzigd, Aaron Homma is de enige die het laatste album ‘For the Demented’ (2017) bandlid was en in Rich Hinks (bas) en Fabio Alessandrini (drums) is een nieuwe ritmesectie gevonden. Het album opent stevig en opvallend agressief met het nummer ‘Armed to the Teeth’. Lekker gitaarwerk, dat mag je natuurlijk verwachten van Annihilator, en sterke, wat rauwe vocalen van Jeff Waters. Een lekkere opener die doet verlangen naar de rest. Annihilator ramt door en verandert niet van koers. Het lekkere snelle ‘The Attitude’ met een punkachtig refrein spettert als vanouds en ook de typische Annihilator song ’Psycho Ward’ doet niet onder.

Met ‘I Am Warfare’ doen Jeff c.s. er nog een schepje bovenop, wat een rauwe agressie, met sterke solo’s en het betere hakwerk van drummer Fabio Alessandrini. Op een gegeven moment vraag je jezelf af wanneer de storm gaat liggen, maar Annihilator dendert door. ‘Out with the Garbage’, het overweldigende ’Dressed up for Evil’ en ‘Riot’ met technisch gitaarwerk, spreken onverminderd tot de verbeelding. Met de opening van ‘Lip Service’ neemt de band dan toch wat gas terug en is er een hoofdrol daar voor bassist Rich Hinks. Een mid-tempo nummer dat ondanks het uitstekende gitaarwerk enigszins verbleekt bij het overige geweld. Afsluiter ‘The End of the Lie’ is weer een heerlijke thrasher en zo sluit Annihilator in stijl af.

Back-To-Roots it is! Annihilator brengt met ‘Ballistic, Sadistic’ een lekker agressief album dat je terugbrengt naar de jaren ’80. Een heerlijk thrash metal album dat de old school fan positief zal verrassen. Het is nog vroeg in het jaar dat deze plaat uitkomt, maar dit is onbetwist jaarlijst materiaal.

01. Armed to the Teeth
02. The Attitude
03. Psycho Ward