Animalize - Meat We're Made Of | CD

Erik van Dijk |  25 juni 2022

Het Franse Animalize is ontstaan in 2018 en debuteerde met de in eigen beheer uitgebrachte EP ‘Tapes from the Crypt’ in 2020. De heavy / speed metal band uit Lyon werd opgepikt door Dying Victims Productions en dit resulteert in de eerste langspeler ‘Meat We’re Made Of’ welke op 30 juni verschijnt.

Animalize is ontstaan als een drietal en voegde pas dit jaar de tweede gitarist Gabriel Rattlehead die dan ook nog niet te horen is op deze langspeler. De debuutplaat telt negen nummers en duurt iets langer dan 35 minuten. Het album is opgenomen, gemixt en gemastered in de Noise Maker Studio in Lyon en verschijnt naast digitaal en CD op vinyl in twee kleuren.

Het album opent met het nummer ‘Samouraï de l’univers’ dat tevens de eerste single is. Een lekker snel en heavy nummer met wat hoge vocalen van bassist Niels “Coyote” Bang. Een lekker temporiserend tussenstuk leidt een aantal gitaarsolo’s van virtuoos Jessy “Dante Milk” Bosc. Met ‘Back from the Sematary’ en ‘Eternal Second’ gaat de speed ietwat uit de metal en blijven de vooral heavy. Muzikaal klinkt het allemaal sterk en met name Jessy excelleert in de solostukken, de zang daarentegen klinkt wat eentonig en begint voorzichtig wat te vervelen. ‘Pigs from Outer Space’ heeft een lekkere thrash vibe en doet het goede gevoel terugkeren. De vocalen van Niels hebben wat meer variatie en lijken wat op die van Joey Belladonna in zijn betere jaren, de achtergrond vocalen zijn lekker en versterken het thrash metal gevoel.

‘Escorte funèbre’ opent als een jaren 80 ballad en dat past vocalist Niels “Coyote” Bang ook goed. Halverwege gaat het tempo dan toch nog omhoog en worden we ook nog eens

getrakteerd op een lange solo. In ‘Saturday Night Witchcraft’ en het afsluitende ‘Esprit de l’asile‘ keert het tempo van het eerste nummer terug en dat is best lekker. Lekkere heavy / speed metal nummers die beklijven door de nodige variatie en tempowisselingen. Het tussenliggende ‘The Witch You Are’ doet wat Japans aan en klinkt compleet anders en verrassend.

De debuutplaat ‘Meat We’re Made Of’ van Animalize klinkt herkenbaar en brengt het gevoel van de jaren 80 terug. Consistentie in de nummers is er niet helemaal, maar dat maakt het ook verrassend. ‘Pigs from Outer Space’ is de absolute favoriet. Een aanrader voor leifhebbers van jaren 80 heavy / speed metal…

01. Samouraï de l’univers 04:24
02. Back from the Sematary 03:38
03. If However You Can Last 01:01