Angelus Apatrida - Evil Unleashed / Give 'Em War (re-issue) | CD

Redactie | 15 november 2013

In 2012 verscheen het vierde Angelus Apatrida van de Spaanse thrashers, de opvolger het uit 2010 stammende ‘Clockwork’. De band werd in 2000 opgericht, en bracht vervolgens in eigen beheer twee albums uit, waarop de band werd opgepikt door Century Media Records. Het geluid van de band kan gezocht worden in een mix van snelle thrash metal en felle heavy metal, waarbij volgens eigen zeggen de band beïnvloed is door acts als Iron Maiden, Megadeth, Anthrax, Overkill, Pantera, Testament en Annihilator. Om de tijd te doden tot een volgende release heeft Century Media Records de eerste twee releases, getiteld ‘Evil Unleashed’ (2006) en ‘Give ‘Em War’ (2007) opnieuw uitgebracht.

Beide albums worden als een speciale dubbel-cd uitgebracht voor de prijs van een normale cd, waarbij het geheel is aangevuld met dertien demo opnames waardoor het totaal aantal songs op 37 komt te staan. Tevens werd het album van nieuw artwork voorzien dat verzorgd werd door Gustavo Sazes (Arch Enemy, Firewind, Dream Evil). Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is thrashy gitaarwerk, snelle drumpartijen, krachtige zangpartijen en furieuze dubbele gitaarpartijen van Guillermo Izquierdo en David G. Alvarez. Verder is goed te horen hoe de band door de jaren heen geëvolueerd is, zo klinken de demo opnames zeker niet slecht.

Het geluid is verder prima te noemen, vooral als je bedenkt dat de band deze opnames zelf heeft moeten bekostigen. Angelus Apatrida weet tevens pure agressie te mixen met melodieus gitaarspel van de klassieke jaren tachtig bands als Iron Maiden en Judas Priest. Hiermee heeft de band toch een modern geluid weten te creëren ondanks dat de opnames al weer wat ouder zijn. Al met al is deze release voor de fans van de band die de eerste twee releases nog niet hebben een zeer mooie aanwinst. Beide albums zijn namelijk al langere tijd niet meer verkrijgbaar en nooit buiten Spanje uitgebracht.

Disc 1

01. Overture: The Dictate
02. Versus The World