Amken - Passive Aggression | CD

Erik van Dijk |25 augustus 2022

De Griekse thrash metal band Amken is ontstaan in 2011 en bracht drie jaar later de EP ‘Adrenaline Shot’ uit in eigen beheer. In 2017 bracht de band uit Athene de eerste full-length, ‘Theater of the Absurd’, uit via No Remorse Records. 2022 moet het jaar worden voor Amken, op 26 augustus verschijnt de tweede langspeler via Massacre Records met de titel ‘Passive Aggression’.

Ten opzichte van het vorige album ‘Theater of the Absurd’ is de line up van Amken op twee plaatsen gewijzigd; drummer Harris Zampoukos is in 2016 aangesloten en bassist Dionisis Kiamos maakt sinds 2020 deel uit van de band. ‘Passive Aggression‘ telt acht nummers, is gemixt door Fotis Benardo in de Devasoundz Studio en George Neratzis was verantwoordelijk voor de master. Het artwork komt van de hand van Adam Burke (Nightjar Illustration).

Het album opent met het nummer ‘The Underdogs’ en dat beukt meteen lekker door. De harsh vocalen van gitarist Giannis Karakoulias worden aangevuld door die van collega gitarist Vanias Apostolopoulos en het geheel klinkt lekker met melodisch gitaarwerk en beukende drums. ‘I Am the One’ is een lekkere headbanger, het nummer is wat trager en biedt meer ruimte voor gitaar, jammerlijk is het sample met gesproken woord, waar het nummer verder lekker klinkt. Ook ‘Dead Man’s Land’ is een wat tragere thrash song met een lekkere groove.

Net wanneer je denkt waar zijn de up tempo thrashers, komt het nummer ‘The Li(f)e We Lead’ voorbij. Het tempo is hoog, muzikaal is het te simpel, maar de duo vocalen geven het nummer een hardcore vibe en trekken het over de streep. Titelnummer ‘Passive Aggression’ is een lekker modern thrash metal nummer, zeker wanneer plots het tempo omhoog gaat, schiet het nummer naar grotere hoogte. De temporiserende stukken zijn tof.

‘Bliss’ is een nummer waar we als thrasher best gelukkig van kunnen worden. Lekker snel, rechttoe rechtaan, met sterk gitaarwerk, beukende drums en steeds weer die brullende vocalen van Giannis. ‘We Came from Nothing’ is een nummer met wat meer nuance, het tempo ligt wat lager en het nummer kent daarnaast aardige tempowisselingen. Een knappe melodische opening buigt naar een vermakelijke thrasher. Het afsluitende ‘Somewhere Past the Burning Sun’ kent ook een rustige opbouw. Aanvankelijk is het nummer tam met een fijne groove, plots is er dan toch de wending naar meer agressie.

‘Passive Aggression’ is een lekkere moderne thrash plaat. Een plaat met de nodige variatie die eigenlijk van begin tot eind weet te boeien. Het album is naast digitaal te verkrijgen op CD en in een gelimiteerde oplage op gekleurd vinyl.

01. The Underdogs 04:58
02. I Am the One 04:47
03. Dead Man’s Land 04:35