American Dog - Poison Smile | CD

Redactie | 2 juni 2012

Het nieuwe album van de Amerikaanse hardrock band American Dog zal op 2 juni via Bad Reputation Records uitkomen. Het album is de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Mean’, en is het inmiddels zevende officiële studio album van de band heeft de titel ‘Poison Smile’ meegekregen. American Dog werd eind jaren negentig opgericht door bassist Michael Hannon (ex-Salty Dog, Dangerous Toys) en drummer Keith Pickens, die inmiddels is vervangen door Michael Harris. Het geluid van de band is een mix van degelijke, Amerikaanse hardrock en Southern rock, waarbij gedacht kan worden aan bands als Nashville Pussy, George Thorogood, AC/DC, Motörhead en Circus Of Power.

Het album gaat van start met het felle, uptempo “Off The Chain”. De song is voorzien van degelijke riffs, stuwende drums, spetterend gitaarwerk en rauwe vocalen. Het grappige “Just Like Charlie Sheen“ bevat vervolgens wat meer country rock invloeden. Ook de volgende songs zijn voorzien van de nodige rock, blues en Southern invloeden. Luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Old Dog, New Tricks”, of het van scheurend gitaarwerk voorziene “The Real Nitty Gritty”. Verder weet de band de gevoelige snaar te raken met het instrumentale “2012 A.D.”, welke naadloos overgaat in het bluesy “Poison Smile”. Ook “Bathroom Romance” is een prima rocksong, voorzien van de nodige rock ’n roll invloeden. “Devil Dog” en “Splinterin’ Sally” zijn opnieuw twee uptempo songs. Het afsluitende “Can Your Pussy Do The Dog?” is een swingende song, voorzien van jaren zestig/zeventig rock ’n roll invloeden inclusief bijbehorende pianopartijen en krachtig gitaarwerk.

Met ‘Poison Smile’ heeft de band dan ook opnieuw een krachtig en degelijk hardrock album weten af te leveren. Natuurlijk klink het lang niet allemaal even origineel, maar de songs van American Dog liggen gewoon goed in het gehoor en luisteren lekker weg, vooral voor in de auto is dit album dan ook een aanrader. Verder is net als op het voorgaande werk van de band de productie prima in orde en ziet het artwork er weer degelijk uit.

01. Off The Chain
02. Just Like Charlie Sheen
03. Old Dog, New Tricks