American Dog - Mean | CD

Redactie | 11 januari 2010

Op 11 januari 2010 is het nieuwe album van de Amerikaanse hardrock band American Dog uitgekomen via Bad Repution Records. Het album heeft de titel ‘Mean’ meegekregen en is daarmee inmiddels het zesde officiële studio album van de band. American Dog werd eind jaren negentig opgericht door bassist Michael Hannon (ex-Salty Dog, Dangerous Toys) en drummer Keith Pickens. De sound van de band ligt in het straatje van eerlijke, onvervalste Amerikaanse hardrock die voorzien is van hier en daar wat Southern invloeden waarbij we moeten denken aan bands als Nashville Pussy, George Thorogood, AC/DC, Motörhead en Circus Of Power.

Het album opent met het uptempo “Just One More”, een degelijk hardrock song voorzien van lekker gitaarwerk, stuwende drums en rauwe vocalen. Ook de volgende songs zijn uitstekende rock songs, voorzien van heerlijke southern rock en blues invloeden. Luister maar eens naar een nummer als “Drivin’ Down the Sidewalk” of het uptempo “Boozehound” dat voorzien is van spetterend gitaarwerk van Steve Theado. “Gonna Stop Drinkin’ Tomorrow” begint vervolgens met een heerlijk rustig akoestisch deuntje, waarna de band er opnieuw lekker tegenaan gaat. Ook de rest van de songs zijn voorzien van stevige riffs zoals tijdens het volgende “Mine All Mine”. Het nodige rustpunt krijgen we in de vorm van “Sunshine/Moonshine” waarna de band het album waardig afsluit met “Ain’t Dead Yet “ en het uptempo “Motherfucker”.

De productie is verder prima in orde en met ‘Mean’ heeft de band opnieuw een krachtig en degelijk hardrock album weten af te leveren dat het vooral lekker weg luistert in de auto. Fans van eerder genoemde bands moeten het album dan ook zeker eens de kans geven. Verder ziet het artwork ziet er degelijk uit zal de band in het voorjaar van 2010 opnieuw Europa aandoen dus ga de band zien!

01. Just One More
02. Cat Has Got You by the Tongue
03. Drivin’ Down the Sidewalk