Amenra – De Doorn | CD

Erik van Dijk | 29 juni 2021

De opmars van het Belgische Amenra is niet te stuiten. De post-metal / doom / sludge band timmert al zo’n 22 jaar aan de weg en wist wereldwijd de aandacht te trekken. Na het verschijnen van ‘Mass VI’ in 2017 deed de band behalve traditionele live shows ook tal van akoestische shows, het bekend maken dat de band voortaan de vocalen in de moederstaal doet is verrassend en roept ook vragen op. Zal de nieuwe plaat zo bruut zijn als de voorganger of vaart de band een andere koers? Waar je een titel zou verwachten als ‘Mass VII’ heeft het album de titel ‘De Doorn’ meegekregen.

We zien twee wijzigingen in de line-up ten opzichte van het vorige album. Bassist Tim De Gieter heeft de plaats van Levy Seynaeve in genomen, maar opvallender is de toevoeging van zangers Caro Tanghe. Caro kennen we van het Gentse Oathbreaker en ze was al eerder live aan Amenra verbonden. Vanaf heden maakt zij deel uit van de band, al dan niet als gast, en doet zij de vocalen samen met Colin H. Van Eeckhout. ‘De Doorn’ telt 5 nummers en heeft een totale speelduur van bijna 47 minuten.

Het album opent met het nummer ‘Ogentroost’ waarbij het intro langzaam de spanning opbouwt en steeds dreigender klinkt. Voorzichtig gitaar gepingel waarna Colin met gesproken woord de spanning verder opbouwt. De zware gitaren en de typerende brute vocalen van Colin nemen het over en er ontstaat een typische doom kraker zoals alleen Amenra dat kan. De bijdrage van zangeres Caro Tanghe is niet groot maar subtiel en zorgt voor een mooie aanvulling in een geweldige opener die naar het einde toe nog even heerlijk versnelt. ‘De Dood in Bloei’ is met ruim 4 minuten het kortste nummer op het album. Een nummer zonder gitaren, bas of drums, slechts de gesproken woorden van Caro en Colin.

‘De Evenmens’ was de eerste single en dit is weer een episch nummer. Reeds bij aanvang is het Colin die zich op zijn best laat horen. De subtiele basloopjes en gitaaraanslagen zijn sterk, waarna het Nederlands gesproken woord van Colin de toon zet. ijzige woorden en zinsneden

als “het grote Lijden tegemoet”, “Verbrandt, die stilte. Verbrandt, die eenzaamheid” of “Ik neem afscheid van dit stervend lichaam” zetten een kille sfeer neer waarbij het gebruik van de Nederlandse een extra dimensie geeft aan de inhoud. De clean gezongen passage die volgt klinkt emotie vol en geweldig, wat een geweldig nummer.

‘Het Gloren’ heeft de Christelijke lading en beschrijft de doornenkroon en de doodsteek. Een meeslepend nummer dat draait om de poëtische teksten die Colin de wereld toeschreeuwt. De stilte die volgt en het zacht gesproken woord is een wending die je aan voelde komen, waarna we terugkeren naar de bruutheid en of het allemaal nog niet genoeg was brengt ook Caro in het slotstuk haar zwartgallige, schreeuwerige grunts. Een geweldig en bruut samenkomen van vocalen.

Het afsluitende ‘Voor Immer’ is met bijna 13 minuten het langste nummer op het album. Voorzichtig gitaarspel begeleiden de ietwat zwoele stem van Colin. Een nummer waar “de liefde” centraal staat. Een emotionele opening waarbij je weet dat de wending gaat komen. Na een stuk gevoelig gebrachte cleane vocalen ontploft het nummer met harde gitaren en vindt de schreeuwerige zang mijn oor, een welkome wending na overspoelt te zijn met emotie.

Amenra brengt met ‘De Doorn’ een geweldige opvolger die naadloos aansluit op ‘Mass VI’. De band weet een ideale mix te vinden tussen subtiele en emotionele passages en combineert dit met het brutere geweld. Een onheilspellend luisterstuk, waarna je na 3 kwartier achteloos de herhaalknop indrukt.

01. Ogentroost 10:01
02. De dood in bloei 04:38
03. De evenmens 08:01