Amberian Dawn - End Of Eden | CD

Redactie | 20 oktober 2010

Het nieuwe, inmiddels derde album van de symfonische power metal band Amberian Dawn is op 20 oktober uitgekomen via het Finse Spinefarm Records label. De band werd in 2006 opgericht uit de overblijfselen van de band Virtuocity. Wat betreft het geluid van Amberian Dawn, dit ligt in het straatje van bands als Tarja, Within Temptation en het oudere werk van Nightwish, maar dan met een klassiek geschoolde opera zangstem van zangeres van Heidi Parviainen.

Na een kort intro trapt de band af met het snelle ‘Talisman’. De song is voorzien van virtuoze gitaarpartijen, uptempo drumwerk, melodieuze keyboardpartijen waarbij het geheel wordt afgemaakt door de hoge sopraanzang van zangeres Heidi die de muziek van Amberian Dawn van een eigen identiteit weet te voorzien. Tijdens het volgende, sprookjesachtige ”Come Now Follow”gaat het tempo wat omlaag. “Arctica” is op het eerste gehoor een klassieke powermetal song, voorzien van felle gitaarpartijen, snelle gitaar en keyboard solo’s, maar al snel is het de hoge opera stem van Heidi die dit tegenspreekt.

Ook de rest van de songs bevatten dezelfde ingrediënten, waarbij de band tijdens ”City Of Corruption” niet geheel onverdienstelijk wordt bijgestaan door toetsenist Jens Johansson (Stratovarius, Dio, Yngwie Malmsteen’s Rising Force). Met “Virvatulen Laulu” gooit de band het vervolgens over een heel andere boeg, want tijdens deze song wordt de band bijgestaan door de Finse opera zanger Markus Nieminen. Op zich een prima song, maar dit heeft niets meer met metal te maken en is eigenlijk gewoon een klassiek geschoolde opera song. Het album wordt vervolgens afgesloten met het slepende “War In Heaven”. Mede door de inbreng van Amberian Dawn’s oorspronkelijke zanger Peter James Goodman klinkt deze song wat steviger en dreigender dan de rest van de songs op het album.

Met ‘End Of Eden’ weten de Finnen een prima album af te leveren voorzien van bombastische, epische powermetal gemixt met stijlvolle sprookjesachtige opera zang van Heidi Parviainen. Wat betreft de productie van deze derde release van Amberian Dawn, hier valt weinig op aan te merken want het geluid is zuiver en helder. Fans van eerder genoemde bands als Nightwish, Tarja en consorten halen deze schijf dan ook gewoon in huis.

01. Talisman
02. Come Now Follow
03. Arctica