Amaranthe - Manifest | CD

Frans Neelen | 2 oktober 2020

Hoofdredacteur van Dijk meende in al zijn wijsheid dat de nieuwe Amaranthe wel aan mij besteed zou zijn. Wat minder poppy, stukje bruter en vrouwelijke vocalen dus tsja. Nou vooruit, laat ik dan maar Amaranthe een kans geven. Zelf ben ik niet zo bekend met de band, niet qua plaatmateriaal, live heb ik ze wel eens mogen aanschouwen. Daar was ik best onder de indruk van de vocale capaciteiten van Elize Ryd en haar podiumpresentatie. Verder vond ik het best oke.

Na beluistering van dit album heb ik het gevoel al die moderne piepjes en elektronica live gemist te hebben en dat ervaar ik als een pluspunt. Amaranthe gebruikt ze te pas en onpas en dat is af en toe behoorlijk irritant. Maar goed dat is hun handelsmerk, evenals het creëren van aanstekelijke poppy nummers in een stevig jasje. Daarin zijn ze koploper en dat bewijzen ze met ‘Manifest’ zeker weer opnieuw.

Opener ‘Fearless’ bewijst dat al meteen en de liefhebbers van dit genre kunnen los op dit opzwepende nummer waarin de fraaie, helder vocalen van Elize tegenwicht krijgen van de brute variant van Henrik Englund Wilhelsson. Henrik krijgt in bijna elk nummer wel de ruimte. Hierdoor winnen de nummers wel aan kracht en krijgen ze een nu-metal twist maar voor mij wordt het soms ook “too much”. In ‘Archangel’ werkt het fantastisch, een heerlijk nummer. In ‘Boom!’ krijgt hij de bijna volledige ruimte en dat had best wat korter gemogen. Hoewel de rap bijzonder knap gedaan wordt is bij mij na 3 minuten de lol er wel vanaf. Het refrein daarentegen zal het live zeker goed doen. Naast de genoemde 2 vocalen is er nog een derde in de persoon van Nils Molin. Deze beschikt over een imposante, heldere strot en ook hij is veelvuldig te horen. Zeker in de bijzonder fraaie ballad ‘Crystaline’ waarin hij fraai duelleert met Elize. Met 3 zangers neemt Amaranthe geen genoegen want ook Battle Beast zangeres Noora Louhimo (‘Strong’) en niemand minder dan Angela Gossow (‘Do or Die’) maken hun

opwachting. Maakt dit nou zoveel verschil? Mijns inziens niet. De kracht van Amaranthe ligt in hun eigen gecreëerde dance metal met nummers als het super aanstekelijke ‘Viral’ (okay, mijn guilty plessure dan maar), ‘Adrenaline’ en het al genoemde ‘Fearless’. Met ‘Manifest’ laat Amaranthe een steviger geluid horen. Voor mij gaat het teveel op elkaar lijken en valt het merendeel qua opbouw in herhalingen. Ook sommige synthesizer pop had best wat minder gekund maar de liefhebbers kunnen hun hart ophalen en zullen waarschijnlijk swingend op de, nu helaas in de huiskamer geplaatste, dansvloer los kunnen gaan. In het genre is Amaranthe in ieder geval nog koploper, zeker met deze 3 vocalisten. Het is allemaal lekker catchy, swingend en vocaal krachtwerk en daar is op zijn tijd niets mis mee. Zelf zet ik liever een knaller als de nieuwe Nightmare op maar stiekem moet je er niet van opkijken dat na beluistering van ‘Manifest’ plotsklaps melodieën in hersenpan opduiken… ook dat is iets wat ze nog steeds voor elkaar krijgen, of je het nu wilt of niet.

01. Fearless
02. Make It Better
03. Scream My Name