Amaranthe - Amaranthe | CD

Redactie | 13 april 2011

Op 13 april is het gelijknamige debuut album van het Zweeds / Deense Amaranthe verschenen via Spinefarm Records. Amaranthe is een vrij nieuwe band met in de gelederen gitarist Olof Mörck (Nightrage, Dragonland), drummer Morten Lowe Sorensen (The Arcane Order, Submission), bassist Johan Andreassen (ex-Engel). Het geheel wordt aangevuld met twee zangers en een zangeres, te weten Jake E (ex-Dream Evil, Dreamland), Andy Solveström (Within Y, Evildoer, Cipher System) en Elize Ryd. In 2009 bracht de band de EP ‘Leave Everything Behind’ uit, waarop diversen labels interesse in de band toonden.

Het debuut bevat twaalf tracks en kan worden omschreven als moderne melodieuze metal, luister maar eens naar de catchy opener “Leave Everything Behind”, dat al te horen was op de in 2009 verschenen gelijknamige EP. In totaal staan er vijf songs op dit debuut die al deze EP stonden, maar omdat deze in eigen beheer werd uitgebracht maakt dat in dit geval weinig uit want niet veel mensen zullen de EP in hun bezit hebben. Voor het nummer “Hunger” heeft de band een videoclip opgenomen. Deze clip werd overigens opgenomen onder leiding van Patric Ullaeus (Dimmu Borgir, Lacuna Coil, In Flames, Sonic Syndicate, Kamelot). Wat betreft de rest van de songs op het album, deze zijn voorzien van melodieus gitaarwerk, felle solo’s, diversen tempowisselingen en krachtige drumpartijen. De cleane zangpartijen van zangeres Elize Ryd en zanger Jake E worden ondersteund door brute grunts van Andy Solveström.

Wat verder opvalt is dat de songs vaak ondersteund worden door melodieuze keyboardpartijen waardoor de songs goed in het gehoor liggen. Luister bijvoorbeeld ook maar eens naar een nummer als het enigszins poppy aandoende “Amaranthine”. Tijdens het volgende “Rain” gaat het er dan weer heel wat steviger aan toe, de song bevat dan ook brute zangpartijen en fel gitaarwerk. Verder bevat het album een aantal zeer catchy songs, zoals “Call Out My Name”of het voorlaatste “Act Of Desperation”.

Met dit debuut heeft Amaranthe een prima debuut weten af te leveren. Het album klinkt fris en modern. Wat echter het grootste pluspunt is zijn de meervoudige stemmen en de afwisseling. Fans van moderne melodieuze metal moeten deze band dan ook zeker eens een kans geven. Voor wie de band binnenkort nog aan het werk wil zien, Amaranthe zal tijdens de aankomende tour van Kamelot het voorprogramma verzorgen.

01. Leave Everything Behind
02. Hunger
03. 1.000.000 Lightyears