Allen / Olzon - Army of Dreamers | CD

Manfred Werger | 12 september 2022

Menige metal fan en hardrocker fronste de wenkbrauwen toen Symphony X en Adrenaline Mob zanger Russel Allen zijn vrij succesvolle en sterke samenwerking met zanger Jorn Lande verbrak en wat later koos voor een plaat met ex-Nightwish en The Dark Element, Alyson Avenue frontlady Anette Olzon. Hun eerste plaat ‘Worlds Apart’, met composities van beiden en goede vocale prestaties, was eigenlijk behoorlijk sterk. Frontiers Music Srl. brengt hun tweede plaat uit, ‘Army Of Dreamers’. We duiken in deze schijf en in de achtergronden van het duo.

Wie had dat ooit gedacht: de absolute top powervocalist Allen, gekoppeld aan de wat behoudende, popgerichte zangeres Olzon. ‘Worlds Apart’ (2020) werd goed ontvangen. Beide vocalisten leverden drie zangstukken aan en in vijf nummers werden zanglijnen en partijen digitaal gekoppeld. De muziek was sterk, vol met heavy thema’s en fantastisch gitaarwerk van Magnus Karlsson.

Voor de nieuwe plaat werd het concept ietwat gewijzigd. Het hoesontwerp en de lay-out zijn wederom afkomstig van Stan W. Decker, de grafische artiest uit Clermont-Ferrand (mede verantwoordelijk voor de hoesontwerpen van o.m. Night Ranger, Primal Fear, Hardline, Bonfire, Vandenplas en Blue Oyster Cult). Magnus Karlsson bedacht het muzikale en thematische concept (de nummers hebben een Euro power metal vibe en de tekstuele thema’s gaan over jaloezie, mensen, die hun eigen weg gaan, maar de hoop op samenkomst, hereniging behouden en zoeken). Magnus schreef de nummers, hij speelde ook de meeste instrumenten in. Ook de open, drukke productie is van zijn hand. In alle nummers hoor je beide vocalisten én dat is echt een duidelijkere focus ten opzichte van het debuut.

Eén persoon verantwoordelijk voor nagenoeg alles op deze schijf? Risico? Nee, eigenlijk niet. Je kunt Magnus Karlsson gerust om een boodschap sturen. De nummers hebben een lekkere

vaart, een mooie vibe en instrumentaal is alles weer dik in orde. Wel kennen enkele thema’s dezelfde barok-achtige opzet (stille, klassieke opening, drukke, duwende orkestratie). Voor de gitaristen is het smullen hier en daar, want Magnus is een topspeler.

De plaat kent een flitsende start. De titelsong is een snelle beuker met staccato riffs en de hakkende gitaren in een dikke keyboard omlijsting. De melodische rocker ‘So Quiet Here’ volgt en maakt de weg vrij voor ‘Out Of Nowhere’ waarin de drukke riffs en de mooie orkestratie een geweldige solo omlijsten. ‘A MIllion Stars’ volgt met rollende drums en vette gitaren, die aan Black Label Society doen denken. ‘Carved In Stone’ is wat meer sympho-heavy gericht, de zangpartijen zijn subliem. Ook het nummer daarna ‘All Alone’ refereert met keyboard gedragen thema’s naar Queensryche en Soto in een klasbakken duet! ‘Look At Me’ volgt, een typische Scandi-headbanger met een poppy refrein, waarbij Olzon zich prima voelt.

‘Untill It’s Over’ is voor mij één van de prijsnummers, wat lichter van aard, maar schitterend van opzet en uitvoering. Ook ‘I Am Gone’ is een breekbare, gedreven rocker met een mooi refrein. De plaat eindigt lekker stevig met de pittige doorduwer ‘Are We Really Strangers’ en de snelle afsluiter ‘Never Too Late’.

Fijne plaat! Russel Allan blijft voor mij de ster van de schijf, maar ook Anette Olzon klinkt vertrouwd en de wisselwerking in de nummers is écht een verbetering. Ook Magnus Karlsson levert mooi werk af, hij is betrokken bij de nodige Frontiers’ acts en heeft enkele gave soloplaten op zijn naam staan. Hopelijk zien we dit duo nog eens live aan het werk!

01. Army Of Dreamers 4:30
02. So Quiet Here 4:47
03. Out Of Nowhere 4:31