Alburnum - Buitenlucht | CD

Koos van Marle | 26 juli 2022

Alburnum betekent het nieuwere hout aan de buitenkant van de stam van de boom. Wat betreft nieuwheid klopt dit, we hebben te maken met een nieuwe band uit de Nederlandse scene. Echter is de inhoud wel wat ouder, zo zien we R.v.R. opduiken, bekend van zijn eigen projecten en ondergronds ruis tapes label C.V.P., wat nu Chronos Defied heet. In combinatie met D.B. vormt hij nu ook Alburnum en zij maken een vorm van heidense folk black metal die af en toe aan Ulver doet denken ten tijde van Bergtatt. Kunnen ze met Buitenlucht dit niveau ook bereiken?

Er worden op Buitenlucht 4 nummers van een minuut of 7 ten gehore gebracht en zo laveert deze plaat zich prima tussen EP en LP in. De productie is open en helder, waardoor je de gitaar drums en zang keurig kunt identificeren, iets wat in dit genre wel eens anders is. De nummers zijn niet extreem snel of langzaam, maar kabbelen een beetje midtempo voort. Her en der hoor ik nog een accordeon en een ander snaarinstrument, wat een mandoline blijkt te zijn. De teksten doen soms wat simpel aan in ‘Ik kan niet zien’, maar als je dit in het Engels schreeuwt dan is het vast veel gaver. Tijdens het sfeervolle titelnummer krijg ik ook nog een beetje een Fluisteraars invloed over mij heen, wat natuurlijk geen slechte referentie is. En hoewel ik eigenlijk weinig slechte punten in deze EP kan ontdekken, doet het me weinig tot niets. Soms weet je niet wat er mis mee is en met deze plaat is ook niks mis. Ik denk dat we gewoon verwend zijn met zo`n sterke en brede Nederlandse scene. Voor de liefhebbers is deze plaat uit bij Babylon Doom Cult.

01. Ik kan niet zien 07:19
02. Eeuwig licht 07:12
03. Buitenlucht 06:13