After Lapse – Face The Storm | CD

Manfred Werger | 9 december 2022

Frontiers Music Srl. Is het label voor de melodieuze rocker met veel artiesten uit de oude doos, op zoek naar hernieuwde glorie. De laatste tijd waagt eigenaar Serafino Perugiano zich ook aan andere genres, nieuwere acts, gedurfde combinaties van muzikanten uit diverse genres. Deze release is er zo een én een blijvertje! After Lapse met hun nieuwe ‘Face The Storm’ is een ware storm, die op je afkomt! Wat een beresterke plaat! We duiken in de historie en de weetjes van deze band en onderwijl speelt de plaat vele rondjes in de mediaspeler!

Afkomstig van het Madrileense Deliryium, drummer Robert Cappa, keyboardspeler Pablo Sancha Quintanilla en gitarist Arturo Rodrigues wilden een andere, symfonischer koers varen en zijn een tijdje op zoek geweest naar de juiste muzikanten voor hun gewenste project: Crownless en Kinnia gitarist Jorge Escaobar, bassist Javier Palacios en vocalist Ruben Martinez sloten aan en een demo belanddde al snel op het bureau van Frontiers’ baas Serafino. Zijn conlusie was snel: Tekenen en snel laten opnemen, deze Spanjaarden, waarvan akte. Net voor de afronding van de opnames werd bekend dat gitarist Arturo Rodriguez geen deel meer uitmaakt van de band.

Het resultaat van deze Spanjaarden mag er zeker wezen. Ik vind de mix en mastering (van Pedro Monge) open, transparant en sterk. De band doet denken aan Angra, Circus Maximus, Pain of Salvation, Kamelot en Queensryche. De band heeft ook een bekend management uit Denemarken (intromental Management), mogelijk kunnen zij veel doen voor deze mannen in het Noord-West Europese segment.

‘Thrive’ start als een rustiek en instrumentaal intro, vol mooie thema’s en het maakt de weg vrij voor ‘Where No One Cares’ met magnifieke Dio-achtige zang en dikke instrumentatie in de lijn van Queensryche en Pain of Salvation.

De single ‘Come Undone’ volgt in een lekker tempo met Angra en Kamelot in het referentiepunt. De titeltrack gaat daarna verder, een mystiek thema met een terugkerende gitaar prolude mondt uit in een prachtige heavy song, die zich vastbijt in de luisteraar. ‘Beyond The End’ is slepend, zwaar en een machtige ballad. ‘The Lie‘ is wat progressief in de stijl van Seventh Wonder en de track maakt ruimte voor het met monsterlijke ‘Through This War’, superheavy met invloeden van Kamelot en Helloween. ‘More‘ is weer apart, commercieel, met complexe ritmes omweven. ‘Facta Non Verba’ voegt de daad bij het woord: dikke instrumentatie á la Dream Theater en vette riffs, wat een gaaf nummer! ‘Heal‘ is een symfonische afsluiter en een voorbode voor ‘Along The Way’, een semi-akoestische track, waarbij de akoestische gitaren en de strings een vocale lijn uit het Dio songbook omlijsten, prachtig!

Na dik 52 minuiten is deze schijf voorbij, maar wat een verrassend sterke schijf is dit. Kudos ook voor Frontiers met deze mooie aanwinst. De prog en metal hoofdmoot (Threshold, Queensryche, Arena, Seventh Wonder, Lonely Robot, Devin Townsend, Stratovarius) scoort dit jaar sterk, maar samen met A-Z, Six By Six is deze Spaanse band zeker één van de prog metal surprises van 2022. Beslist een luisterbeurt waard!

01 Thrive 3:41
02 Where No One Cares 5:44
03 Come Undone 4:31