Afsky - Sorg | CD

Erik van Dijk | 9 maart 2018

De Deense black metal band Afsky is begonnen als een eenmansproject van Ole Luk. Een project dat moest dienen als uitlaatklep waarbij ongebruikte muzikale stukken, zonder inmenging en bemoeienis van anderen het levenslicht konden zien. In 2015 verscheen de gelijknamige EP en was daarna de roep om optredens waarop Ole besloot een band te formeren en met deze band werd het debuutalbum ’Sorg’ opgenomen dat op 9 maart verschijnt via Vendetta Records.

‘Jeg bærer deres lig’ opent met treurige noten, wanneer de drums en de andere instrumenten worden bijgevoegd blijft dezelfde bedrukte sfeer hangen. Een tempoversnelling volgt, de ijzige vocalen van Ole Luk sluiten aan en rauwe black metal is het gevolg. Sfeer en tempo wisselt nogmaals en zorgen pikzwart doom spektakel om de rillingen van te krijgen. ‘Sorte vand’ begint met een zware trage doom riff maar schakelt daarna onmiddellijk over in rauwe black metal met smerige, schreeuwerige vocalen. Een traag en subtiel tussenstuk weet eenvoudig de weemoedige sfeer op te roepen. Dit gevoel wordt, mede door de vocalen, vastgehouden wanneer het tempo weer omhoog gaat.

De doom elementen in ‘Stjernerne slukkes’ lenen zich uitstekend voor de inzet van alternatieve instrumenten als de sleutelviool en/of Hurdy gurdy en geven het intro iets extra’s. Meest opvallende nummer is ‘Vættekongen’, het intro met een herkenbare melodie wordt doorgezet wanneer de rauwe black door de speakers knalt. Het tragere tussenstuk, dat langzaam in tempo oploopt, weet de melodie vast te houden. Wat een heerlijk nummer! Bij afsluiter ‘Oh måneløse nat’ komen de alternatieve instrumenten weer even aan bod, het tempo blijft lang laag wat ruimte geeft voor de melodie. Langzaam wordt de intensiteit verhoogd terwijl het tempo laag blijft waarna het album met soprano zang eindigt.

Afsky weet met het album ‘Sorg’ melodie met rauwe black metal te combineren, een toegankelijk album is het niet maar de liefhebbers van rauwe black metal moeten dit kunnen waarderen.

01. Jeg bærer deres lig
02. Skær