Affector - Harmagedon | CD

Redactie | 21 mei 2012

Affector is een nieuwe progressieve rock band met een internationale bezetting, het debuutalbum van de band zal op 21 mei uitkomen via InsideOut Music en heeft de titel ‘Harmagedon’ meegekregen. De band bestaat uit de Duitse gitarist Daniel Fries, de Nederlandse drummer Collin Leijenaar (Neal Morse, Dilemma), bassist Mike LePond (Symphony X) en zanger Ted Leonard (Spock’s Beard, Enchant, Thought Chamber) die beiden uit Amerika afkomstig zijn. Het album werd gemixt en gemasterd door Rich Mouser (Spock’s Beard, Transatlantic, Neal Morse) in The Mouse House Studio in Los Angeles. Verder kent het album een aantal interessante gastmuzikanten op keyboards van onder meer Alex Argento, Neal Morse (Transatlantic, Flying Colors), Jordan Rudess (Dream Theater) en Derek Sherinian (Planet X, Black Country Communion).

Het album gaat van start met een bombastisch intro in de vorm van “Overture Pt. 1 Introduction”, waarop de band met het instrumentale “Overture Pt. 2 Prologue” pas echt van start gaat. Wat we voorgeschoteld krijgen zijn doordachte gitaarriffs, krachtig drumwerk en melodieuze keyboardpartijen waarmee de band meteen een uitstekend visitekaartje afgeeft. “Salvation” is vervolgens voorzien krachtig gitaarwerk, maar het zijn vooral de zuivere zangpartijen van Ted Leonard die de song dragen. Verder weet de band op meerdere punten te overtuigen, luister maar eens naar het fabuleuze gitaar- en basswerk van Daniel Fries en Mike LePond.

Ook tijdens de volgende songs weet de band te overtuigen waarbij krachtige passages worden afgewisseld met ingetogen zangpartijen en kracht uitspattingen van de band. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het veertien minuten durende “The Rapture”, of het mooie “Falling Away & Rise Of The Beast”. Ook het dertien minuten durende titelnummer “Harmagedon” is voorzien van wisselende passages en muzikale hoogstandjes waarmee de band bewijst tot de top van progressieve rock scene te behoren. He afsluitende “New Jeruselem”, is een mooie, toegankelijke radiovriendelijke song waarbij een hoofdrol is weggelegd voor zanger Ted Leonard.

Al met al weet Affector te overtuigen met een zeer sterk album, waarbij de band voor muzikaal vuurwerk zorgt. Het album is dan ook verplichte aanschaf voor de progressieve fan van bands als Dream Theater, Symphony X en Rush om er enkele te noemen.

01. Overture Pt. 1 Introduction
02. Overture Pt. 2 Prologue
03. Salvation