Aeveris - White Elephant | CD

Esmee Kruidhof | 1 november 2022

Gooi Slipknot, Trivium, Lamb of God en Killswitch Engage in de blender. Resultaat? De Belgische band Aeveris. De vijfkoppige band met leden uit Thorium, Fields Of Troy, Lethal Injury, Always Fallen en Horizons ontstond in 2021. De mannen hebben momenteel ‘White Elephant’ uitgebracht, waarbij ze melodische riffs gecombineerd hebben met technische drumbeats en gevarieerde vocals.

Al meteen vanaf het eerste nummer ‘Scepter’ horen we de muzikale invloed van de band terugkomen. Zanger Louis laat meteen horen dat hij zowel over goede screams als cleans beschikt, aangevuld met bruut gitaargeluid van Jeffrey en Dennis. Wat mij betreft een mooie opener van het album, al blijft het niet direct in mijn hoofd hangen. ‘White Elephant’ is daarentegen een echte oorwurm – vooral de chorus blijft je onthouden. Interessant is het gebruik van breakdowns in het nummer en de vocals die ons af en toe laten denken aan Alice in Chains zanger Layne Staley. Ken je deze band nog niet? Check dan ook vooral de videoclip die ze gemaakt hebben bij dit nummer. Aanrader!

Een ander opvallend nummer is ‘Shapeless’, vanaf het begin raast het nummer voorbij als een trein en verrast het continu door de afwisseling in screams / cleans. Ook wordt je wakker geschud door een vrij vroege solo. Een fijne afwisseling, die het ook goed gaat doen tijdens de aankomende concerten in België. Aeveris laat duidelijk de liefde voor het genre terug horen in het album. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg en houden de band in de gaten!

01. Scepter 03:13
02. White Elephant 04:29
03. Stillborn 03:27