Adzalaan - Into Vermilion Mirrors | CD

Thomas van Golen | 5 januari 2018

Adzalaan is de solo-band van ‘R’, vermoedelijk het bekendst als bassist/vocalist van Ash Borer, maar in de underground met name bekend om zijn label Vrasubatlat waarop hij al zijn bandjes uitbrengt (Adzalaan, Dagger Lust, Serum Dreg, Triumvir Foul, Urzeit, Uškumgallu, Utzalu). Adzalaan is het enige solo-project van de beste man en heeft nu in 2018 na een demo in 2017 de eerste full-length ‘Into Vermilion Mirrors’ uit.

Na een omineus intro en wat spookachtige gitaarriffs met wat ruis op de achtergrond begint ‘Succumb and Vanquish’ met een lekker dissonant loopje om 1,2 af te tikken en vol gas op te stomen. De riffs zijn hierbij leidend, en hoewel het een black metal band is, zijn er toch zekere death metal-achtige kenmerken te vinden in de muziek. Zo hebben de gitaren meer body dan normaliter bij black metal, en ook de vocals zitten in de lagere regionen. Ook ‘False Cleansing’ timmert stevig door volgens hetzelfde recept. Na de interlude ‘Haven in Blood’ volgen nog drie nummers. ‘Wretched Oaths Fall from Wicked Tongues’ is een heerlijk langzaam, slepend nummer met zoemende gitaren waarin de riff heerlijk op en neer blijft golven. ‘Paralysis Euphoria’ laat de death metal-kant het meest doorschijnen met wat staccato hakwerk. ‘Vermilion in Absentia’ rond het geheel in stijl af met nog even goed doorpompen met een aantal aanstekelijke riffjes.

Overig werk van Vrasubatlat is mij af en toe te chaotisch, noise-achtig of slecht geproduceerd, maar Adzalaan doet alles precies goed. Uitermate goed verteerbare black met een licht death-sausje. Voor de fans zeker een aanrader.

01. Haven to Flesh
02. Succumb and Vanquish
03. False Cleansing